Jutra i sutoni Ivana Andrašića od petka u Galeriji Koprivnica
Kraj ljeta u Galeriji Koprivnica donosi nagovještaj jesenske izložbene sezone koju otvara samostalna izložba Ivana Andrašića. Izložba pod nazivom Jutra i sutoni otvorit će se u petak (20. kolovoza) u 19 sati, a donijet će pregled posljednjeg ciklusa autorova stvaralaštva. U ispreplitanju ponekog ulja na staklu i akvarela prepoznaje se prozračnost i lakoća stvaranja kao rezultat 50-godišnjeg slikarskog iskustva koje je u opsežnoj monografiji razložila Božica Jelušić (Hod ispod velikog oblaka, 2016.). Molve pritom ostaju konstanta i odredišna točka života i stvaranja Ivana Andrašića. Vertikala zvonika molvarske crkve konstanta je unutar opusa koja centrira i uravnotežuje svaku kompoziciju i usidruje autora u polazište, životno ishodište, u genom djetinjstva. Kao dječak Andrašić ondje otkriva ljepotu i snagu prirode pred čijom silinom, a istovremenom blagošću i odmjerenošću i nepogrešivim ritmom ostaje fasciniran sve do danas nastojeći isto pretočiti u kompozicijske cjeline i razumljiv slikarski jezik. Suptilnost je prepoznatljiva odlika stvaralaštva. Figurativnost zastupljena tek u naznakama – u razigranim oblim krošnjama drveća, u sazrelim tikvicama, u vrbama, riječnim sprudovima, arhitektonskim obrisima – ukazuje na neizbrisiv pečat i trag (djetinje) duše. Sazrijevanjem, odrastanjem, mijenom životnih okolnosti i osobnih, intimističkih interesa i zanimacija varira svoj opus lirsko-poetičnog, erotsko intoniranog s daškom nadrealnog do gotovo apsolutno pročišćenog i apstrahiranog. Varijacije teku prirodno i staloženo, vrtložeći se i ispreplećući poput mjesečevih mijena. Zatvaranjem jednog ciklusa, u tami prividnog ništavila rastvara se novi. Svjetlost ponire u tamu. Tama se otvara svjetlu. Jutra i sutoni. Granične pozicije. Mjesta nesigurnosti i mogućnosti – fluidnosti, mekoće i nepostojanosti. Vezanost uz lokalni i osobni topos potvrđuje se snagom kolorizma i luminizma – prigušenog, ali vječno tinjajućeg intenziteta. Veza s vodom od djetinjstva prisutna kroz bujice Drave u akvarelima raste i poprima drugačije, dublje i još osobnije značenje. Voda postaje aktivni sudionik nastanka slika, jednakovrijedna boji. Kroz propitivanje punine i praznine, bjeline i mrlje, papira i boje, isticanje ili negiranje teksture papira akvareli donose eksploziju ekspresivnosti. Akvareli otvaraju prostor za sazrijevanje, smirivanje, sažimanje izvježbanog oka i utreniranog kista. Pružaju mogućnost sve većeg apstrahiranja, prevođenja životno odredišnih mjesta u znakove, mrlje, simbole. Obrisi se otapaju i utapaju u papiru – nestaju i tonu, stapaju se s podlogom – u pomnoj ravnoteži horizontalnih i vertikalnih nesputanih poteza.
Izložba je realizirana uz podršku Grada Koprivnice, a može se razgledati do 12. rujna 2021. godine, ponedjeljkom 7 – 15 sati, od utorka do petka 10 – 18 sati i vikendom 10 – 14 sati. Dobrodošli!
Ukratko o autoru
IVAN ANDRAŠIĆ (21. 12 1959., Molve) kao samouk počinje slikati vrlo rano, u maniri hrvatske naive, a prvu izložbu priređuje već 1971. godine. U početku se fokusira na slikanje na staklu i crtež solidne grafičke čistoće. Tijekom vremena pitomi pejzaž molvarske okolice se pročišćava do nadrealne jasnoće, u kojoj meki krajolik Podravine poprima putene obline žena, a ženski se likovi spajaju s blagim i erotiziranim tlom Podravine. Otkrivanje mekoće i paučinaste prozračnosti kao izuzetno snažnog izražajnog sredstva, vodilo je otkriću i prihvaćanju akvarela kojim ostvaruje spontani odmak od prepoznatljive podravske manire k pejzažnom slikarstvu, od akademski korektnih bilježaka do duboko osobnih impresija.
Fotografije:
Ivan Andrašić, Pejzaž, 2021., akvarel/papir, 27×75 cm (foto: Patricija Andrašić)
Ivan Andrašić, Suton, 2020., ulje/staklo, 35×105 cm (foto: Patricija Andrašić)
Ivan Andrašić, Pejzaž, 2021., akvarel/papir, 30×90 cm (foto: Patricija Andrašić)
Plakat izložbe Jutra i sutoni (oblikovanje: Bogadigrafilka, Koprivnica)