Policijski nadzor pokazao kako tek petina roditelja u BBŽ pravilno veže djecu u automobilu
U organizaciji mreže prometnih policija Europe – ROADPOL do jučer se u cijeloj Europi provodio tjedan pojačanog nadzora sigurnosnog pojasa, a u sklopu toga i nadzor prijevoza djece u automobilima. Sukladno tome, Policijska uprava bjelovarsko-bilogorska je kod predškolskih ustanova provela preventivne represivne akcije nadzora prijevoza djece u automobilima kako bi se povećala njihova sigurnost u prometu u svojstvu putnika.
Na području Garešnice, Čazme i Bjelovara, točnije ispred gradskih vrtića provedena je kontrola sigurnosnih sjedalica u suradnju PU bjelovarsko – bilogorske i Udruge Roda.
Kontrola je provedena u vrijeme dolaska djece u vrtić, gdje su policijski službenici i članica Udruge Roda provjeravali da sigurnosna sjedalica odgovara djetetovom razvoju, da li je pravilno postavljena u automobil i da li je dijete pravilno vezano.
U sklopu akcije u Garešnici kontrolirano je 28 automobila, odnosno 35 djece, pri čemu je utvrđeno da niti jedno dijete nije bio pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici. Roditelji koji su djecu dovezli bez odgovarajuće sigurnosne sjedalice su sankcionirani, odnosno izdano je deset upozorenja.
U Čazmi je kontroliran 31 automobil, odnosno 35 djece, pri čemu je utvrđeno da je šestero djece pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici. Roditelji djece koja nisu bila pravilno vezana ili sjedalica nije bila pravilno učvršćena, ili je dijete preraslo sjedalicu, dobili su savjete kako pravilno učvrstiti sjedalicu, pravilno vezati dijete i kakvu sljedeću sjedalicu djetetu kupiti. Roditelji koji su po djecu dovezli bez odgovarajuće sigurnosne sjedalice su sankcionirani, odnosno izdano je šest upozorenja i četiri izvješća o počinjenom prekršaju.
U sklopu akcije u Bjelovaru kontrolirano je 39 automobila, odnosno 50 djece, pri čemu je utvrđeno da je njih 18 pravilno vezano u sigurnosnoj sjedalici. Roditelji koji su po djecu došli bez odgovarajuće sigurnosne sjedalice su sankcionirani, odnosno izdana su dva upozorenja i jedno izvješće o počinjenom prekršaju.
Nije dovoljno da dijete samo bude smješteno u sjedalici, već ta sjedalica mora biti pravilno pričvršćena u vožnji, mora djetetu biti odgovarajuća te i dijete u njoj mora biti pravilno pričvršćeno. Ako se ne koristi pravilno, ni najskuplja sjedalica ne može zaštiti dijete u trenutku prometne nesreće.
Najčešće greške prilikom kontrole su se očitovale u savinutim trakama pojasa, bilo kod učvršćivanja sjedalice pojasom ili kod vezivanja djeteta pojasom automobila ili pojasom sjedalice, odnosno trake pojasa cijelom putanjom moraju biti ravne, zatim kod štitnika tj. naslona za glavu koji je smetao pravilnom smještaju sjedalice, odnosno, isti se mora izvaditi iz automobila. Također su dani savjeti o pravilnom namještanju zaglavlja sjedalice i visini traka pojasa sjedalice okrenute u smjeru vožnje, a koje moraju biti u ravnini ramena djeteta ili malo iznad ramena. Zatim vezivanje djeteta u jaknama, pogotovo onima skliskih materijala. Djetetu koje je vezano u jakni, pojas sjedalice se ne može dovoljno pritegnuti i zbog velikih sila prilikom prometne nesreće, ono može skliznuti iz jakne i ozlijediti se. Prilikom zatezanja pojasa sjedalica bitno je da roditelji provjere da li u predjelu ramena djeteta stane samo njihov jedan prst, odnosno da se pojas sjedalice ne može uštipnuti po dužini i tako će znati da je dijete pravilno vezano.
Nadalje, djeca iako su bila visine 135 cm, bila su vezana sigurnosnim pojasom, što je zakonski dopušteno, no djetetu koje je sitnije građe, pojas nije prolazio sredinom ramena i prsa i nisko preko zdjelice te je roditeljima savjetovano da je dijete i dalje potrebno voziti u postolju s naslonom, odnosno u tzv. boosteru. Takva pogreška očituje se u tome da pojas automobila „reže“ djetetov vrat i roditelji djeci provlače ruku iznad pojasa što je pogubno tijekom podmetne nesreće, odnosno zbog velikih sila, tijelo djeteta se presavija u predjelu trbuha i dolazi do ozljeda unutarnjih organa. Osim toga, dijete se prerano smješta na prednje sjedalo, iako ima 150 centimetra, njegovo tijelo nije dovoljno razvijeno i ozljeda će nastati od aktivacije zračnog jastuka, zato kažemo da je stražnje sjedalo dječja sigurnosna zona.
Tijekom ove godine u suradnji s Udrugom Roda provedene su i dvije edukacije putem Zoom platforme i to u Dječjem vrtiću Bjelovar i Ciciban, a tijekom 2020. godine na području svih policijskih postaja provedeno je prebrojavanje sjedalica, odnosno samo vizualnim pregledom je utvrđivano da li su djeca vezana u automobilu, kojom prilikom su utvrđeni zabrinjavajući, štoviše poražavajući rezultati i iz toga razloga se tijekom ove godine nastavljaju ovakve akcije. Prvenstveno će se organizirati pregledi sigurnosnih sjedalica gdje će roditelji moći najaviti svoj dolazak telefonom, a kako ne bi zbog djece dugo čekali na pregled i gdje će moći provjeriti da li su pravilno vezali dijete. Iz PU Bjelovarsko-bilogorske zahvaljuju roditeljima koji su sudjelovali u kontroli na njihovoj zainteresiranosti. Napominju kako će se truditi da nepropisan prijevoz djece postane društveno neprihvatljiv jer se 79 posto prometnih nesreća događa u naseljenim mjestima. Isto tako, poručuju kako roditelji svakog dana mogu potražiti policijsku službenicu Sandru Pavlek te zatražiti savjet o pravilnom prijevozu djece.