Poznata psihologinja: Roditelji, ovo su najčešći razlozi mentalnih teškoća vaše djece, evo na što trebate obratiti pažnju
Posljednjih godina, podrška mentalnom zdravlju djece i mladih u sve većem je fokusu, što opravdava podatak da oko 20 posto učenika ukupne školske populacije ima određene psihičke poteškoće koje su izražene u mjeri da im ometaju svakodnevni život i školovanje. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, 50 posto svih mentalnih poremećaja počinje prije navršenih 14 godina, a 75 posto prije punoljetnosti. Nažalost, većina poremećaja i poteškoća ostane neprepoznata i neliječena. Posebno zabrinjavajuća je procjena koja kaže da se danas u razredu od 25 učenika njih petero suočava s problemima mentalnog zdravlja koji mogu otežavati učenje, ali i odnose s vršnjacima, učiteljima i roditeljima, dok samo jedan učenik dobije adekvatnu stručnu pomoć.
U porastu
– Najčešće poteškoće odnose se na prisutnost anksioznosti čiji su simptomi različite brige i strahovi. Tu su i sniženo raspoloženje te razdražljivost, a uz sve se vežu različite tjelesne smetnje poput glavobolje, bolova u trbuhu, mučnine i slabosti. Također, kod sve većeg broja djece mlađeg uzrasta primjećujemo teškoće u samokontroli ponašanja, u održavanju pažnje te teškoće prilagodbe, pojašnjava Mirela Ileković, psihologinja u I. OŠ Bjelovar, dodavši da su problemi mentalnog zdravlja posljednjih desetljeća u porastu.
Globalna pandemija i potresi koje smo nedavno doživjeli u Hrvatskoj snažno su i dodatno negativno utjecali na mentalno zdravlje, kako djece, tako i odraslih. Psihologinja navodi da uzroci poteškoća s mentalnim zdravljem mogu biti brojni i raznoliki na individualnoj razini.
– U pozadini imamo genetske predispozicije, razvojne probleme, bolesti, teškoće pri učenju, nisko samopoštovanje, a uzroci također mogu biti prisutni i u okolini djeteta. Tada najčešće govorimo o neadekvatnim roditeljskim postupcima, narušenim obiteljskim odnosima, vršnjačkom nasilju, nedostatku podrške vezane za ostvarivanje školskog postignuća, pojašnjava Ileković.
Prihvaćanje problema
Prvi pokazatelji mogućih problema mentalnog zdravlja kod učenika najčešće su pad u školskom uspjehu, slabija fokusiranost na nastavi, problematičniji vršnjački odnosi, sve češći izostanci iz škole. Učiteljima i stručnom timu škole upravo takve promjene šalju signale da je s učenicima i njihovim roditeljima potrebno razgovarati, kako bi se utvrdio razlog, a potom i omogućila adekvatna podrška.
– Roditelji problematici pristupaju na različite načine. Čim primijete neki problem, dosta njih se javlja samoinicijativno, tražeći savjet i pomoć. S njima zajednički pružamo adekvatnu podršku djetetu i tada smo svi skupa najučinkovitiji. Ponekad prvi ukazujemo na uočene poteškoće u školi i s roditeljima koji su se spremni suočiti s novonastalom situacijom, imamo jako kvalitetnu suradnju. Nažalost, postoje i oni koji ne surađuju, ne prihvaćaju poteškoće i činjenicu da su djetetu potrebni pomoć i podrška. Najčešće je riječ o roditeljima koji se iz različitih razloga ne mogu adekvatno suočiti sa situacijom, žive u stresnim okolnostima, narušenoj obiteljskoj dinamici, i/ili sami imaju poteškoće mentalnog zdravlja bez pružene adekvatne podrške. Te osobe je itekako važno osnažiti jer igraju ključnu ulogu u rastu, razvoju i oporavku svoje djece, detaljno objašnjava psihologinja.
Obratiti pažnju
Na osnovnoj razini, važno je da roditelji obrate pozornost na promjene u ponašanju svog djeteta. Na vrijeme je potrebno detektirati strahove, impulzivnost, razdražljivost ili prkos za koje je jasno da se povremeno pojavljuju kod djece svih uzrasta i razvojno su očekivana. Međutim, ključne odrednice su jačina, učestalost i trajanje određenog ponašanja. Potrebno je procijeniti da li je svakodnevno funkcioniranje djeteta narušeno, odnosno može li raditi stvari koje bi željelo, sudjelovati i uživati u aktivnostima sukladno svojoj dobi i vršnjačkim interesima, postoje li teškoća u komunikaciji i odnosima s vršnjacima, obitelji, učiteljima i slično. Ukoliko je jasno da su problemi prisutni i da se protežu kroz duže razdoblje, potrebno je potražiti stručnu pomoć.
– Učenici mi se često obraćaju sami, svjesni da su im potrebni razgovor ili pomoć. Traže savjet jer se teško koncentriraju na učenje ili imaju tremu prilikom ispitivanja, žele razgovarati zbog nezadovoljstva u pogledu vršnjačkih odnosa. Neki učenici iznesu jedan problem, no tijekom razgovora dođemo do saznanja da se već dugo bore s teškim osjećajima i negativnim mislima, da su nezadovoljni sobom, da im je teško unutar narušene obiteljske dinamike, da se samoozljeđuju i nikom ne povjeravaju. Sve navedeno, za njihovu dob je ogroman teret, otkriva Mirela Ileković, prema čijem mišljenju je jedan od najvećih izazova današnjice djeci pružiti adekvatnu podršku.
Teškoće je potrebno prevenirati na način da se kod djece potiče razvoj psihološke otpornosti, odnosno osnažiti ih kako bi bili u stanju nositi se sa svakodnevnim izazovima. Ono što u sustavu najviše nedostaje je dostupnost pravovremene stručne pomoći, točnije dječjih psihologa, psihijatara i psihoterapeuta.
‘Škola hrabrosti’
– U domeni škole najvažnija je kvalitetna suradnja s roditeljima, jer jedino na taj način rezultati i koraci prema naprijed mogu biti vidljiviji i bolji. Naravno, tu su i brojne aktivnosti, projekti i sadržaji koje provodimo, u cilju očuvanja mentalnog zdravlja koje je važno u svakoj fazi života i temelj je za ostvarivanje potencijala, poručuje psihologinja Ileković.
Podsjetimo da je I. OŠ Bjelovar jedna od 14 škola u Hrvatskoj koja je krenula s provedbom hvale vrijednog projekta “Škola hrabrosti” koji u aktivnosti uključuje učitelje, stručni tim, roditelje i učenike. Izrada politike škole vezane za zaštitu djece, osnivanje dječjeg savjetodavnog odbora te zajedničko osmišljavanje 16 radionica na nacionalnoj razini na temu zaštite mentalnog zdravlja djece samo su dio dvogodišnje provedbe.