Građani masovno podržali bojkot trgovina, na državnoj razini promet drastično pao!
Podaci Porezne uprave pokazali su značajan uspjeh bojkota trgovina u Hrvatskoj 24. siječnja 2025., pri čemu je zabilježen dramatičan pad i broja i vrijednosti transakcija tijekom jutarnjih sati. Bjelovarčani su se posebno istaknuli u podršci ovoj građanskoj inicijativi, što pokazuju gotovo prazne trgovine u središtu grada i trgovačkim centrima.
Prema službenim podacima, u maloprodaji je između ponoći i 11 sati zabilježen pad broja računa od 40 posto te smanjenje vrijednosti prodaje od 47 posto u usporedbi s prethodnim petkom (17. siječnja). U apsolutnim brojkama, trgovine su izdale 665.971 račun u ukupnoj vrijednosti od 7,56 milijuna eura, što je značajan pad u odnosu na 1.102.213 računa vrijednih 14,4 milijuna eura tjedan dana ranije.
Bojkot, koji je organiziran putem društvenih mreža, pozvao je građane da se suzdrže od bilo kakve kupovine tijekom cijelog dana u znak protesta protiv visokih cijena. “24.1. u HR je bojkot protiv visokih cijena prehrane. Pozivaju se ljudi da taj dan nitko ništa ne kupuje, ali ništa. Osigurajte se za taj dan kao da je nedjelja”, stajalo je u porukama koje su se širile društvenim mrežama.
U Bjelovaru su trgovački centri i lokalne trgovine bilježili minimalan promet, a građani su pokazali iznimnu solidarnost u provedbi bojkota. Parkirališta ispred velikih trgovačkih lanaca bila su gotovo prazna tijekom jutra, što najbolje svjedoči o odlučnosti Bjelovarčana da podrže ovu inicijativu.
Trgovački lanci diljem Hrvatske bilježili su neuobičajeno prazne trgovine tijekom jutra, s iznenađujuće malim brojem kupaca. Utjecaj bojkota vidljiv je i izvan samog maloprodajnog sektora – u svim djelatnostima zabilježen je pad broja računa od 28 posto i smanjenje ukupne vrijednosti transakcija od 29 posto u usporedbi s prethodnim petkom.
U usporedbi s istim razdobljem prošle godine (19. siječnja 2024.), sektor maloprodaje zabilježio je pad broja računa od 29 posto i smanjenje vrijednosti transakcija od 30 posto, što ukazuje da je bojkot imao značajan učinak izvan uobičajenih godišnjih varijacija.
Inicijativa je obuhvatila ne samo trgovine, već i benzinske postaje, kafiće, pekarnice i tržnice, što odražava široko rasprostranjenu zabrinutost potrošača zbog rasta cijena u Hrvatskoj. Fotografije koje su podijelili lokalni mediji pokazuju neuobičajeno prazne trgovačke centre i dućane diljem zemlje, što ukazuje na snažnu podršku javnosti ovoj inicijativi.
Uspješna mobilizacija potrošača u ovom jednodnevnom bojkotu šalje jasnu poruku o rastućem nezadovoljstvu građana zbog troškova života u Hrvatskoj, iako tek treba vidjeti hoće li ova akcija dovesti do dugoročnih promjena u politikama cijena među trgovcima.