Pronašli smo sudoku genijalca: Filip rastura staru japansku igru, evo kako mu to polazi za rukom

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Sudoku, što na japanskom znači ‘jedan broj’ vrsta je matematičke zagonetke ili križaljke, čije se rješavanje temelji na logici. Pri rješavanju se primjenjuju različite strategije, poput eliminacije polja i eliminacije brojeva, a često su zastupljene i mnoge izvedene strategije. U prvom redu, sudoku se koristi za zabavu i razbibrigu, no učestalo rješavanje, istraživanje i pronalaženje točnih rješenja donosi i brojne benefite.

To potvrđuje i Filip Aušperger, učenik osmog razreda I. osnovne škole Bjelovar koji je tri godine zaredom jedini iz Bjelovarsko – bilogorske županije prošao regionalnu razinu sudoku natjecanja, što mu je osiguralo odlazak na državno natjecanje i odmjeravanje sudoku snaga s još 39-ero natjecatelja iz cijele Hrvatske.

Važno je naglasiti da se s provedbom ove vrste državnog natjecanja u Hrvatskoj krenulo tek 2021. godine, zahvaljujući Mensi RH, Enigmatskom klubu ‘Božidar Vranicki’ i Agenciji za odgoj i obrazovanje.

Posvećenost 

– Interes za sudoku pojavio se u trećem razredu, zahvaljujući mom tati koji je također veliki ljubitelj rješavanja križaljki. Već u petom razredu sam prvi put otišao na natjecanje i tada je sve nekako postalo puno ozbiljnije. Sudoku je za mene prvenstveno logička igra za opuštanje, ali je i odlična podrška matematici, potiče koncentraciju te gradi strpljenje, pojašnjava 14-godišnji Filip koji u životu ima još jedan veliki interes, a to je treniranje stolnog tenisa.

Za odlaske na natjecanja, bjelovarski sudoku genijalac najčešće se priprema kod kuće, rješavajući unaprijed zadane križaljke. Zahvaljujući mirnoći, opuštenosti i talentiranosti te nezaobilaznoj podršci roditelja i mentorice Jele Galunić, inače učiteljice matematike, svakom natjecanju Filip pristupa smireno i motivirano.

– Gledajući težinu sudoku križaljki, postoji nekoliko razina, a za sebe smatram da sam trenutno dosegnuo srednje zahtjevnu. Ovisno o obvezama i slobodnom vremenu, dnevno riješim nekoliko križaljki i tako ostajem ‘u treningu’. Atmosfera na natjecanjima je prilično ugodna, u zraku se ne osjeća trema ili nervoza, pa se vrlo lako mogu koncentrirati. Sudoku križaljke uglavnom kupujem u dućanima, otkriva mladi Filip, dodajući da razredne kolege najviše zanima na koji način uspijeva tako brzo rješavati sudoku.

Tri kategorije 

Natjecateljski sukodu uvelike se razlikuje od onog koji se nalazi u knjižicama u slobodnoj prodaji. Sudoku zadaci na natjecanjima raspoređeni su u četiri cjeline, brzinac, klasika, varijacije i matematika, dok se natjecatelji natječu u tri kategorije. Bistrići su učenici od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, kadeti stariji osnovnoškolci, dok u kategoriju juniora spadaju srednjoškolci. Osim točnosti, boduje se i brzina rješavanja zadataka.

– Rješavamo križaljke u kojima, laički rečeno brojeve trebamo posložiti od većeg do manjeg, zatim par-nepar križaljke, one s obilježenim oblicima i nizovima brojeva 1,2,3 i 4,5,6. Osobno mi je najdraži sistem par-nepar, jer je među najlakšima, ujedno i nešto drugačiji, otkriva ovaj ambiciozni osnovnoškolac, navodeći da se planira školovati za farmaceuta.

U I. OŠ općenito vlada jedna pozitivna sudoku atmosfera, a sve zahvaljujući učiteljicama matematike koje kroz dodatnu ili izvannastavnu aktivnost učenike motiviraju za korisno ‘treniranje moždanih vijuga’. Sudoku u svakom pogledu razvija brzinu reakcije, potiče obraćanje pozornosti na detalje, zahtjeva donošenje ključnih procjena.

Iako velik broj učenika voli rješavati sudoku križaljke, zaista mali broj razvije vještinu natjecateljskog karaktera.

– Osim što je odličan u matematici i rješavanju sudoku križaljki, Filip je odličan učenik, uporan, motiviran, odgovoran, vrlo ugodan za suradnju. Od mentora se mogu ‘pokupiti’ znanje i tehnika, no ukoliko učenici ne vježbaju redovito, teško je postići određeno napredovanje i krenuti ostvarivati značajnije rezultate. S obzirom da je Filip dosegnuo određenu, zahtjevniju razinu rješavanja sudoku, nadam se da će se time nastaviti baviti i u budućnosti, kaže mentorica Jela Galunić, dodavši da u Filipovom razredu postoji još nekoliko istinskih ljubitelja rješavanja sudoku križaljki.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!