Svaki četvrti građanin ovog grada strahuje od ‘plinskog šoka’ za Božić. Hoće li im računi za plin drastično poskupjeti?

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Oko pet tisuća Bjelovarčana koji žive u stanovima preko noći je ostalo bez doma, i to taman prije Božića.

Naravno, ne radi se o fizičkom gubitku životnog prostora, nego o tipičnoj hrvatskoj birokratskoj zavrzlami u kojoj su obitelji koje nedvojbeno žive u stanovima preko noći izgubile pravo na cijenu plina koju u Hrvatskoj plaćaju vlasnici stanova.

Upola veći računi

Naime, oko 1.400 stanova u Bjelovaru grije se putem kotlovnica. U tim stanovima, prema nekim procjenama, živi oko pet tisuća građana, a svi oni griju se na plin i svi oni sve donedavno taj plin plaćali su po cijeni po kojoj ga plaćaju i sva ostala kućanstva, po onoj cijeni po kojoj ga isporučuju opskrbljivači u javnoj obvezi.

No, preko noći, i to bez zakonskih izmjena, ti bi stanari, a riječ je praktički o svakom četvrtom Bjelovarčanu (ako ćemo računati da u centru grada živi oko 20 tisuća ljudi) trebali plaćati oko 50 posto više račune!

Zakonski, ponovimo, nije se promijenilo ništa.

Promijenio se samo opskrbljivač plinom.

Tu je uslugu na javnom natječaju dobila tvrtka E.ON plin, a prethodno je opskrbljivač u javnoj obvezi bila Gradska plinara Zagreb – opskrba. Kada je opskrbljivač u javnoj obvezi bila GPZ – opskrba, na adrese svih tih silnih bjelovarskih stanova stizali su „normalni” računi za plin. Sada kada su Zagrepčani „ispali iz igre”, računi još nisu stigli.

A nisu stigli, tvrde predstavnici stanara, zato što u E.ON plinu traže drukčiji način za obračun.

„Do sada nam je GPZ opskrba slala račune u potrošenim kilovatima toplinske energije, a izračun je bio temeljen na ukupnoj potrošnji zgrade i onda dodatno razdijeljen temeljem podataka s razdjelnika po svakom stanu. Sad E.ON plin želi prodati plin po prostornom metru i to posredniku, a onda posrednik taj plin “pretvara” u toplinsku energiju i izdaje nam račune. Na taj način u startu su računi veći jer gubimo pravo na toplinsku energiju po povlaštenoj cijeni, a na takvu, višu cijenu, dolazi još i posrednik s cijenom svoje usluge. Ni jedno ni drugo nije bilo kad je GPZ opskrba bila opskrbljivač”, ističe predstavnica stanara Rinalda Petani Pažin. Dodaje i da je povećanje troškova od 50 posto bazirano na potrošnji na razini cijele godine.

Gotovo 200 eura razlike

Predstavnici stanara tako su nam dali konkretan primjer. Za cijelu 2023. godinu, prosječan stan od 58 kvadrata platio je ukupno 319 eura, a sada bi istu potrošnju platio 483 eura. Postotak rasta je veći u mjesecima kada je potrošnja manja, zato što je povrh potrošnje predviđena fiksna naknada.

„Zašto bi stanari s grijanjem preko kotlovnica trebali plaćati i do 50 posto skuplje grijanje?“, dodaju predstavnici stanara drugih najvećih bjelovarskih zgrada, Ina Zeman i Željko Hlupić.

Dodatno objašnjavaju da je problem nastao zbog stava novog opskrbljivača, koji odbija pojedinačno obračunavati potrošnju plina krajnjim korisnicima i inzistira na uvođenju posrednika koji bi dao tržišnu cijenu. Oni upozoravaju da bi na taj način morali sami sebi prodavati toplinsku energiju proizvedenu u vlastitim kotlovnicama, i to uz dodatne marže i naknade koje nisu nimalo bezazlene.

Smatraju da ovakva praksa nema zakonsko ni moralno uporište te pozivaju na hitno rješavanje problema kako bi se spriječila financijska diskriminacija obitelji koje se griju putem zajedničkih kotlovnica.

Hrebak: “Imaju našu potporu”

Predstavnici stanara pokušali su dobiti odgovore od HERA-e i E.ON plina, no i nakon više od dva tjedna nisu dobili konkretan odgovor. Za pomoć su se obratili i gradonačelniku Dariju Hrebaku.

„Točno je da su mi se predstavnici stanara obratili za pomoć i upoznali su me s problemom koji imaju s E.ON plinom. Iako mi u gradskoj upravi nemamo direktne ovlasti, zajedno sa stanarima obratili smo se HERA-i i već gotovo tri tjedna čekamo odgovor. Stanari mogu računati na pravnu pomoć naše gradske službe. Čekamo odgovor HERA-e koja je nadležna za ta pitanja i čiji službenici dobivaju plaću da daju pravorijek u ovakvim situacijama, a nakon toga ćemo vidjeti kako dalje”, istaknuo je gradonačelnik Hrebak.

Upite smo poslali HERA-i i E.ON plinu, a njihove odgovore objavit ćemo čim pristignu.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!