Ponuda je sve bogatija, ali što je s potražnjom?
BJELOVAR – Breskve, marelice, šljive, pa i ponešto trešanja, krastavci, rajčice, mahune, tikvice, mladi krumpir, blitva i kukuruz šećerac dio su voća i povrća koje mami prolaznike na bjelovarskoj tržnici. Šarenilo boja pršti sa štandova i to unatoč tome što nije bilo lako doći do faze prodaje.
-Ova godina nam je katastrofalna. Katastrofa, kukci napadaju, trava raste. Borimo se svakako, kopamo, frezamo, moramo puno i zalijevati – opisuje proizvodnu sezonu Grozdana Forjan iz Domankuša.
I dok povrćari vode ljuti boj protiv vremena i nametnika, dio voćara ima godinu za pamćenje.
-Ove godine je izuzetno dobar prinos i po kvaliteti i kvantiteti i ovo bi mogla biti jedna od rekordnih godina – zadovoljan je proizvodnjom bjelovarski voćar Nenad Horvat koji vjeruje da će unatoč tome što su uranile šljiva biti do sve do kraja rujna.
Robe ima, kupaca ne
Ono što nije rekordno je prodaja. Trži se malo, priča nam Forjan koja je na bjelovarskoj tržnici od 2017. i prije je, kaže, bilo bolje. Oni se kao mali proizvođači teško nose s konkurencijom trgovačkih centara i uvoza.
-Roba tamo duže stoji, ali je jeftinija, a mi imamo svježe ubrano, no to je ljudima skupo. Što možemo, borimo se nekako – pomireno zaključuje ta poljoprivrednica.
Iako će dio kupaca reći da je povrće i voće na bjelovarskoj tržnici skupo i njima stoga nedostižno, oni koji ga proizvode poručuju da jeftinije ne ide.
-Rajčica je 1,5 euro, krastavci su po euro, krumpir je 80 centi, tikvice po 50 centi komad, blitva je euro, grah pet eura kako je bio i prošle godine. Nadam se da će ostati tako jer velika su ulaganja, sjeme je skupo, sve je skupo, a svoj posao ni ne računamo, kada bi i to računali onda bi definitivno bili na nuli – kaže Forjan.
Ni udarni dani, četvrtak i subota, nisu na bjelovarskoj tržnici što su nekada bili.
-Sada je situacija takva da i te dane možete igrati mali nogomet na tržnici i nitko vas neće ometati. Prazno je – kaže Horvat nakon frustrirajućeg prijepodneva s prodana tek dva kilograma šljiva.
On kao krivca ne vidi cijene, kolege ih i spuštaju, na dijelu štandova stoji natpis ‘akcija’, ali prodaja je trenutno slaba jer nema ljudi i treba razviti navike dolaska na tržnicu novih generacija.