Što je donijela završnica kampanje? Tracking anketa upućuje na do sad neviđeni fenomen u povijesti izbornih kampanja u Hrvatskoj
Zadnji je dan kampanje. Bila je drugačija od svih ostalih. Obilježilo ju je izravno sudjelovanje predsjednika države, Zorana Milanovića na strani SDP-a, reakcija Ustavnog suda, predsjednikovo ignoriranje odluka Ustavnog suda, te stav ustavnih stručnjaka da je Zoran Milanović udario u temelje ustavnog poretka RH. Prije tog čina, koji se dogodio polovicom ožujka, točno mjesec dana prije izbora, oporba je krenula u ulične prosvjede i okupljanje široke fronte protiv HDZ-a. SDP je okupio deset stranaka, a pregovori s Možemo bili su u završnoj fazi.
Nedavno smo saznali da je Hrvatska demokratska zajednica svo to vrijeme u kontinuitetu provodila svoja interna istraživanja. Najprije na razini Hrvatske kao jedna izborne jedinice, potom na razini izbornih jedinica i na kraju takozvani tracking, čiji je cilj pratiti trendove tijekom kampanje i reagirati u slučaju da nešto krene po zlu. Naš izvor iz Glavnog izbornog stožera tvrdi da je HDZ-ova kampanja vođena prema najvišim svjetskim standardima, vodio ju je već uigrani tim na čelu sa Andrejom Plenkovićem i bili su, tvrdi, spremni za sve izazove. Za to nudi i konkretne dokaze.
Ipak, priznaje da je ulazak Milanovića u kampanju za sve bio nemali šok. Ponajprije jer nitko do tada nije mogao pomisliti kako bi netko s mjesta predsjednika mogao pretendirati na mjesto premijera, a bilo je i teško predvidjeti kako će na to reagirati javnost. Trebalo je najprije definirati komunikacijsku strategiju za tu složenu novonastalu situaciju, a potom pričekati prve reakcije stručne, ali i šira javnosti. Na ruku im je išlo što je dva dana kasnije bio sabor stranke u Lisinskom na kojem su izaslanici iz svih krajeva međusobno intenzivno komunicirali, što je stranka iskoristila za mobilizaciju. Međutim, novi šok nastao je iste večeri, kada je Dnevnik jedne nacionalne TV kuće objavio anketu u kojoj Milanović vodi u borbi za premijera u odnosu na Plenkovića za dva posto. Plenkovićev rejting je do tada bio oko tri puta veći u odnosu na ostale kandidate.
Vrhunac Milanovićeve kampanje
Milanović je svoj vrhunac u kampanji dostigao između 17. i 20. ožujka. Javnost tada još nije bila svjesna da se radi o protuustavnom činu i očekivala je da će predsjednik ipak podnijeti ostavku i ući u ravnopravnu utakmicu kao i svi drugi kandidati. Međutim, on to nije učinio. Već tjedan dana kasnije, ankete su pokazivale da se HDZ-ov rejtinzi vraćaju tamo gdje su bili i prije Milanovićeve kandidature. To je najprije nagovijestila interna HDZ-ova anketa u II. Izbornoj jedinici, a kasnije su to potvrdile i ankete na nacionalnim televizijama. U HDZ-u su već tada znali da su na dobrom putu, svjesni da službena kampanja tada još nije niti počela, tvrdi naš sugovornik.
Oporbene stranke, poglavito one lijevog spektra već su mjesecima bile u kampanji, objavili su i slogane i pojedine spotove. HDZ je krenuo s oglašivačkom kampanjom tek iza Uskrsa, ali vrlo intenzivno, kao i uvijek. Tada je Glavni tajnik, Kruno Katičić, koji je cijelo vrijeme predkampanje i kampanje posvećivao iznimnu pozornost istraživanima i analitici, dao nalog agenciji, s kojom već godinama uspješno i pouzdano surađuju, da počne provoditi tako zvanu tracking anketu. Na 1500 ispitanika (svaki dan po 150) za pet glavnih stranaka i koalicija, mjerili su trendove vidljivosti kampanje, kvalitetu kampanje, percepciju javnosti prema Zoranu Milanovića i naravno rejtinge. U posjedu smo nekoliko ključnih grafova pregleda u vremenu, koji jasno dočaravaju što se događalo tijekom ove kampanje.
Prvi graf pokazuje čije poruke građani najviše zamjećuju. Drugim riječima, odgovara na pitanje je li i koliko kampanja pojedinih stranaka vidljiva u odnosu na druge stranke i ima li ona trend rasta ili pada u ključnom razdoblju kampanje.
Drugi graf pokazuje nam jesu li i koliko poruke stranaka doprle do javnosti i kako ih javnost ocjenjuje u odnosu na poruke konkurenata.
Posebno je zanimljiv treći graf koji pokazuje kako je Zoran Milanović u jednom trenutku upao u takozvanu negativnu spiralu. Vidljivo je da se to dogodilo netom nakon što su se Milanović i njegov SDP odlučili voditi tako zvanu ‘kampanju bijesa’. Na to je Oleg Butković odgovorio ‘kampanjom poniznosti’. Tada je PR tim HDZ-a, tvrdi naš sugovornik, donio odluku da nitko ne iskače iz tako postavljene kampanje i da ona po mogućnosti traje što duže.
Butkovićeva Facebook prepiska s Milanovićem počela je još početkom travnja, a Milanovićeva vrijeđanja i prijetnje postajali su svakim danom sve žešće. Na trenutke je i pojedinim novinarima lijeve orijentacije postajalo neugodno zbog takvog Milanovićevog ponašanja. Ključna Butkovićeva objava na kojoj hrani svoju kravicu Milovu i parafrazira legendarnog Dudeka iz Gruntovčana, ‘Na, na, ne boj se, neće tebe meni nitko uzet, ni Milanović, ni njegov rođak.’, postala je viralna i objavljena je na Dnevnicima svih nacionalnih televizija i po nekoliko puta.
I na kraju, kakva kampanja, takav i rezultat. Premda su poneki analitičari tijekom ove kampanje tvrdili da se u zadnjih dva tjedna ne može postići pomak jer je eter prezasićen porukama, pokazuje se do to baš i nije tako. Spomenuti tracking proveden u vrhuncu kampanje pokazuje da dobra izborna strategija, dobra vidljivost i kvalitetne poruke, daju i konkretne rezultate. Činjenica da je Zoran Milanović kao predsjednik države, u završnici kampanje oteo izborni show kompletnoj oporbi, pokazalo se poražavajućom za sve oporbene stranke, barem tako pokazuje spomenuti tracking. Tijekom ključnih deset dana nijedna oporbena stranka nije podigla svoj rejting niti jedan postotni poen, jer ih je javnost identificirala sa Zoranom Milanovićem. Za to vrijeme, HDZ je rastao pet posto.
Hoće li rezultati u konačnici biti baš takvi kakve pokazuje ova anketa? Naš sugovornik, član Glavnom izbornom stožeru HDZ-a kaže da će to prije svega ovisiti o biračima. U HDZ-u su svjesni da svrha trackinga nije mjerenje rejtinga stranaka, također su svjesni da 1.500 ispitanika nije neki veliki i reprezentativni uzorak. Međutim, ono oko čega nemaju dvojbi je dobro odrađena kampanja i zbog toga je, tvrdi naš sugovornik, cijeli tim iznimno zadovoljan.