Raste cijena autoškola, u Slavoniji skočila na 1300 eura! Kakva je situacija u Bjelovaru?
BJELOVAR – Uvođenje eura dovelo je do poskupljenja i inflacije, a malo tko je uspio pobjeći od pritiska rasta cijena. Autoškole nisu iznimka, a da su poskupjele, potvrdio je i Boro Rudić iz Autoškole “Formula”. No, kako kaže, poskupljenje je zanemarivo u odnosu na bojazan što bi tek moglo biti.
– Pojedini vlasnici privatnih autoškola rade s gubitcima jer im drugi skidaju cijene kako bi privukli polaznike. Dobiva se na masama ljudi, a da bi se dobile mase, mora se ići s cijenama koje inače ne pokrivaju troškove rada. Rješenje je podizanje cijena. Primjerice, cijena autoškole je kao prije 12 godina, ali instruktori su tada imali puno manja primanja. Vozila su puno skuplja, kao i gorivo. No, nisu u troškove uključene samo plaće instruktorima i vozila, tu je i PDV, prostor u kojem se održava nastava, prometno vježbalište, plaće predavačima itd. – kaže Rudić.
Natjecanje u niskim cijenama još uvijek traje, ali pitanje je do kada, dodaje.
– Imam informacije da je u Slavoniji cijena autoškole otišla na 1300 eura, u Zadru je također preko 1000 eura, u Zagorju je već dugo 1200 eura dok je na otocima još skuplje, ali oni nemaju konkurenciju pa mogu raditi kako žele. No, nije cijena najvažnija. Ljudi nasjedaju na niske cijene, a lošija kvaliteta donosi pojedincima određenu dobit. Zašto? Zato što su nakon pada obavezni dodatni sati koji se naplaćuju. Svatko pri upisu misli da mu je dovoljno 35 sati da se nauči voziti, djelu kandidata je, ali djelu i nije dovoljno – navodi.
Situacija je danas drugačija, ali prije više od deset godina, kada je cijena bila zaštićena, bilo je vrlo riskantno ići ispod crte. Točnije rečeno, nije se smjelo ići ispod propisanog cjenika za minimalnu cijenu jednog sata. To znači da ni jedna autoškola prije 12 godina pa do 2018. pravilnikom nije smjela imati cijenu nižu od 5.700 kuna. Smatralo se da je to minimum koji pokriva troškove.
Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna plus PDV.
– Mogu slobodno reći da su u jednom periodu na mjesec dana sve bjelovarske autoškole bile zatvorene. I to zbog razno raznih razloga. Primjerice, kod nas su našli natpis da je literatura besplatna, nije se radilo o tome da mi nju poklanjamo, ali nije pisalo ni da ju posuđujemo. To je bio razlog da smo se mi našli ispod cijene nakon čega smo bili zatvoreni mjesec dana – rekao je Rudić.
Cijena autoškole bi se morala podići kako bi se radilo normalno i kvalitetno.
– Najveća je pogreška što se uvijek reklamira početna cijena, a nigdje ne piše završna. Primjerice, netko odveze 35 sati i položi iz prve dok nekome treba 80 sati, ali treba reći i da sve ovisi tko tu osobu uči – dodaje.
Cijene su različite, ali treba ponoviti, brojni su utjecaji zašto se cijene razlikuju od autoškole do autoškole. Najvažniji segment je kvaliteta predavača, instruktora pa i sama prolaznost na ispitima. U Bjelovaru se cijene kreću od 760 do 900 eura, ako se položi iz prvog pokušaja. Svaki pad na ispitu uvećava školarinu za oko 125 eura, a obavezna su tri dodatna sata, plus ispitni sat i sami ispit. Svaki pad na ispitu iz upravljanja vozilom uvećava cijenu.
– Naravno da je cijena nešto porasla, pogledajmo samo inflaciju koja utječe na sve. Jedan instruktor zaradi ispod hrvatskog prosjeka. Treba reći da oni imaju veliku odgovornost i išto god kandidat napravio, instruktor je odgovoran. Ne želim na to ni pomišljati, ali da se recimo dogodi smrtni slučaj, ne ide kandidat u zatvor, nego instruktor. Po meni bi zato instruktori trebali imati veće plaće – poručio je Boro Rudić.
Konkurencije na tržištu uvijek će biti, a koliko autoškole budu uspjevale jedna drugi pratiti, pokazat će vrijeme i postotak inflacije.