[FOTO] Rekonstrukcija vozila iz Kusonja pri samom kraju: Evo kada ćete ga prvi put moći vidjeti

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Rekonstrukcija oklopnog vozila TOP 1 u kojem su pripadnici A satnije Bjelovar i hrvatski policajci upali u zasjedu u Kusonjama 8. rujna 1991. godine pri samom je kraju. Nakon rata, sačuvani su tek podvozje i kupola ovog vozila, a nakon 600 sati rada u bravarskom obrtu MA-PA rekonstruirano vozilo budućim će generacijama pričati priču o velikom srcu hrvatskih branitelja koji su svoj život dali za neovisnu i slobodnu Republiku Hrvatsku.

Pod policijskom pratnjom kroz cijeli grad

– U suradnji s Klubom veterana A satnije došli smo do vidljivog rezultata obnove vozila TOP1. Radi se o rekonstrukciji vozila s obzirom na to da njegovi ostaci više ne postoje. Jedino što je ostalo su podvozje kamiona i kupola. Mi smo na šasiji kamiona TAM130T11 napravili rekonstrukciju vozila i tako prikazali kako je to vozilo izgledalo u vrijeme rata. Sve je napravljeno na temelju nekoliko fotografija i svjedočanstava pripadnika A satnije – pojasnio je Marin Sabolović, predsjednik Društva za očuvanje hrvatske vojne tradicije kojemu je Grad Pakrac ustupio ostatke ovog vozila. Ono će se već uoči Dana Grada Bjelovara i Dana bjelovarskih branitelja biti postavljeno u vanjskom postavu Galerije Barutana 1991., no prije toga će pod policijskom pratnjom prijeći kroz cijeli grad na putu do Barutane gdje će svjedočiti o tragičnim, ali slavnim vremenima hrvatske suvremene povijesti.

– Vozilo će se kretati pod policijskom pratnjom u srijedu u 18 sati. Potom će biti dio postava na otvorenom Galerije Barutana 1991. gdje će ga svi zainteresirani moći razgledati. Ondje će biti izloženi izvorni ostatci te rekonstruirano vozilo, a pored njih i totem gdje ćemo neprestano moći ažurirati podatke o događajima. Ovo rekonstruirano vozilo će omogućiti predodžbu koliko su ljudi koji su u njemu krenuli u rat i danima prije i na sam dan tragedije zapravo svjesno išli u smrt. Ono nikoga nije moglo zaštiti. Bilo je potpuna improvizacija i tek sad kad ga vidimo, postajemo toga svjesni. Ljudi su se unutra osjećali moćno, no epilog je pokazao da ono nije imalo mogućnost zaštite. Tko god da je ušao u to vozilo, bio je spreman dati svoj život. To je bila svjesna borba Davida i Golijata – naglasio je Sabolović dodajući kako je bilo izrazito važno sada napraviti njegovu rekonstrukciju jer, istaknuo je, za 20 ili 30 godina to više neće biti moguće.

-Generacije odlaze, a povijest je nepovratna. Sve što napravite, uključujući sjećanja i ovakve žive stvari, ostat će budućim generacijama kako bi bile svjesne na kakvim temeljima se stvarala Republika Hrvatska. Ti temelji nisu bili ni krasni ni divni, već teški – kazao je Sabolović.

Više od 600 sati rada

Koliko je važno da se ovo vozilo sačuva od zuba vremena istaknuo je Pero Drmić, hrvatski branitelj te pripadnik A satnije. Kako je naglasio, mlade danas ne treba zamarati prošlošću, no treba ih naučiti kako je nastajala Republika Hrvatska ne bi li izvukli snagu i primjer iz Domovinskog rata i hrvatskih branitelja.

– Teško je pričati o tim vremenima, a ne pustiti suzu. Emocije su velike ne samo sada ili 8. rujna, već 365 dana posljednje 32 godine. Sve su to bili mladi ljudi koji su u rat ušli srcem. Nismo imali oružje. Ovo je bilo vozilo nulte kategorije, doslovno ništa, no nama je značilo sve. Srce je bilo jače od razuma, a cilj je bio jedan – slobodna i neovisna Republika Hrvatska. Da nam je tada netko došao rekao „Ti budi mrtav i Hrvatska će biti slobodna” većina nas bi odgovorila da nije problem. Zadatak koji je stavljen pred nas, a on je glasio osloboditi i obraniti Domovinu, smo izvršili. Žrtve su bile ogromne. Kada se danas okrenem, teško je reći nešto pametno. Ona vremena je trebalo doživjeti i proživjeti da bi se razumjela. Mi smo bili očiti dokaz da se iz nule može napraviti stotka – istaknuo je Drmić podsjetivši na činjenicu kako su hrvatski branitelji u Domovinskom ratu napravili vojno-redarstvene akcije koje se i danas proučavaju.

Koliko je rekonstrukcija ovog vozila bila zahtjevna, pojasnio je Mario Pavešić, vlasnik bravarskog obrta u kojem je ona napravljena.

– Posao je na samom kraju, a uloženo je više od 600 sati rada. Samo vozilo smo prvo morali dobro oprati, a onda je tek posao krenuo. Šasija je bila dosta zahrđala, no sve smo doveli u red. Stavljali smo čitavu gornju nadogradnju. Kupola je ostala izvorna, no sve drugo je rekonstruirano. Sada ćemo ga još prebojati i označiti mjesta na kojima je vozilo propucano. Upravo to, između ostalog, pokazuje da naši branitelji nisu imali posla s amaterima. Na jednom mjestu u jednu točku pogodilo je sedam metaka. To sve govori – otkrio je Pavešić.

 

 

 

Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!