Autobusni prijevoznici složni: ‘Jednaka prava za sve koji rade u Hrvatskoj!’
Autobusnim prijevoznicima je dosta! Oni najveći, okupljeni u Udrugu hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika, apelirali su na donošenje posebnog zakona o zabrani nepoštene prakse u sektoru javno linijskog prijevoza putnika. Jedan od prijevoznika koji je dio spomenute udruge je i čazmanski Čazmatrans. S obzirom na to da su oko apela svi složni, glavni direktor Čazmatransa Damir Pavlović odmah nas je uputio na predsjednika UHAJLP-a Hrvoja Meštrovića.
Inače, udruga okuplja domaće prijevoznike koji zapošljavaju 8000 radnika, a svi složno smatraju da država mora zaštititi putnike od predatorskog ponašanja prijevoznika i to kroz jasna pravila koja će vrijediti jednako za sve prijevoznike koji djeluju u Hrvatskoj, ali i sve one koji planiraju početi s radom.
– Oni su to u zakonu očito progurali pa praktički može voziti tko hoće, kada hoće i koliko hoće. S obzirom na to da mi u Hrvatskoj nemamo mehanizam da se protiv toga borimo, tražimo da se uvede isti mehanizam kao u slučaju stranih trgovačkih lanaca na tržištu gdje postoji Zakon o nepoštenoj trgovačkoj praksi, koji još uvijek vrijedi. U njemu piše da ne smije biti na policama proizvod ispod nabavne cijene plus PDV. Naravno, potrošač bi htio da mu mlijeko košta jednu kunu, ali to je onda kredit jer jednog dana to će mlijeko koštati pet ili deset kuna. To je nepoštena trgovačka praksa gdje netko dampingom preuzima tržište i to ne zato što je bolji i ima kvalitetniji proizvod, već zato što računa da će niskom cijenom namamiti kupce i izbaciti konkurenciju s tržišta – objašnjava Meštrović.
Jednako kao što je navedeni zakon osigurao konkurentnost sektora trgovine, isto žele učiniti u sektoru prijevoza.
– Kada mi ne bi imali takav zakon, to bi značilo da će netko moći spustiti cijenu na Zagreb – Rijeka, a to već imamo slučaj. Prijevoznik koji ima konkurenciju na Zagreb – Rijeka ima cijenu sedam eura dok mu je cijena za Zagreb – Ljubljana 15 do 20 eura što je više nego duplo. Zašto? Zato što na Zagreb – Ljubljanu nema nikakvih ograničenja pa je podigao cijenu tako da je ona duplo skuplja za kraću relaciju od dulje relacije što je Zagreb – Rijeka. Ako ne postoje kontrolni mehanizmi u državi, dogodit će se da netko snižava cijenu i pritišće konkurenciju da bi nakon toga podigao cijenu i, recimo to tako, vratio kredit, odnosno putnici će vratiti kredit – dodaje.
Udruga hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika stoga jasno kaže – ne smije se dozvoliti da netko niskim cijenama istiskuje prijevoznike s tržišta, a da sutra diže cijene.
– Moraju se postaviti pravila. Mora se imati ista cijena po kilometru za putnika na svim relacijama, a ne da se bira hoće li se imati viša ili niža cijena, ovisno o tome postoji li konkurencija ili ne. Na prvi pogled to je za putnika odlično jer ima jeftinu kartu, ali to je privremeno. Jednako kao i s Uberom kada je došao na tržište i kada im je cijena bila 10 do 20 kuna, a sada se za četiri kilometra plati 20 eura. Nakon tri do četiri godine kada su na tržištu pomeli domaće prijevoznike, onda su mogli podići cijenu – napominje Meštrović.
Ono što bi se trebalo iskontrolirati je i radni odnos.
– Oni nemaju zaposlene vozače, oni imaju partnere što bi se također trebalo iskontrolirati. To je neravnopravni odnos. S jedne strane netko mora plaćati sve obveze prema vozaču dok netko s vozačem partnerom nema nikakve obveze prema njemu. On plaća doprinos, on plaća porez, on plaća kazne. Puno bi trebalo biti ograničenja gdje će se jednostavno uvesti red – rekao je Meštrović.
Veliki problem mogao bi nastati ako će se zbog poslovanja dampinškim cijenama brojne linije morati ukinuti, što baš nikome, a osobito ne putnicima, ne bi išlo u prilog.
– Brojne linije će se i ukidati. To je posebno problematično u hrvatskom kontekstu jer je javno linijski prijevoz primarni krvotok mobilnosti unutar Hrvatske, bez kojeg nema niti gospodarske aktivnosti, niti ravnomjernog razvoja Hrvatske”, navode iz UHAJLP-a.
Još jednom se kao dobar primjer pokazala Njemačka gdje se, kako kažu, prema prijevozu odnosi kao prema nacionalnom blagu. Njemačka je nedavno najavila uvođenje mjesečne karte za prijevoz od 49 eura, što će lokalnom stanovništvu omogućiti jeftiniji prijevoz, koji je ujedno i ekološki prihvatljiviji.
– Tražimo da država uvede ravnopravna pravila svima i da odredi da pravila na tržištu moraju postojati kako bi se zaštitili prijevoznici – zaključuje Meštrović.
Iako nam je prvotni cilj bio saznati što o cijeloj temi misli Čazmatrans, tvrtka kao dio UHAJLP-a slaže sa svim navedenim opaskama. Autobusni prijevoznici u Hrvatskoj sada se samo mogu nadati da će se njihov poziv na pošteno vođenje posla daleko čuti.
FOTO Hrvoje Meštrović: DNEVNIK.hr