Opasan je, ali ne treba ga zabranjivati. Evo koliko mladi Bjelovarčani prate TikTok trendove
BJELOVAR – Još jedan opasan TikTok trend… Čini se da mladi u Hrvatskoj opet izvode sulud i opasan TikTok trend… Zbog suludog TikToka, mladi Osječani završili u bolnici… Izrazito opasan TikTok trend: mladi pokazuju što im unakazuje lice… I tako bez kraja i konca. Googlate li pojam “TikTok i mladi”, naići ćete na svakakve, ne baš pozitivne vijesti u proteklih godinu dana vezanih uz mlade i tu, sve popularniju društvenu mrežu. Naime, TikTok prijeti preuzeti primat popularnosti, a od početka ove godine okuplja zajednicu od milijardu korisnika koje je okupio u samo pet godina.
– Misija TikToka je nadahnuti kreativnost i donijeti radost. Gradimo globalnu zajednicu u kojoj ljudi mogu stvarati i dijeliti, otkrivati svijet oko sebe i povezivati se s drugima u svim dijelovima svijeta – stoji na stranicama te društvene mreže, nakon čega se čitav niz upozorenja nastavlja u nedogled. Upućuje se korisnike da ne stavljaju štetne sadržaje, one koji potiču mlade na neželjene radnje, šire nasilje ili daju mogućnost kopiranja, između ostalog. No, ponekad se čini da to nitko ni ne čita. Pokušali smo saznati kakvo je stanje u Bjelovaru.
Ornela Malogorski, pedagoginja Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar, kaže kako je TikTok svakodnevno u mislim, ustima i mobitelima onih koji pohađaju njezinu školu i neizostavna je tema, bilo u dobro ili loše kontekstu.
– Nemam točne podatke o tome koliko vremena mladi provode na TikToku. Ali znamo da je korištenje digitalnih uređaja dominantna aktivnost učenika. Istraživanja govore da svaki drugi učenik digitalne uređaje koristi tri i više sata tijekom radnog dana, ne računajući rad na školskim obavezama, a 35 posto srednjoškolaca pred ekranima je četiri i više sata dnevno – priča Malogorski i napominje da TikTok, kao i svaka druga mreža, ima predanosti mane, samo toga treba biti svjestan.
– TikTok nudi i zanimljivih i korisnih sadržaja, ali se čini da se izgube u moru ovih manje kvalitetnih. Ima tu i smiješnih videa i videa s raznim savjetima, pa i onih edukativnih. Potiče i kreativnost u skladu s novim tehnologijama i razvojem društvenih mreža – pojašnjava. No, čini se da ipak one negativne prevladavaju.
– Negativan je utjecaj da TikTok izlaže mlade necenzuriranim sadržajima, virtualnim izazovima koji mogu biti vrlo opasni, potiče natjecanje u popularnosti (tko će imati više lajkova, pregleda) što stvara veliko opterećenje za mlade te stvara komplekse i nesigurnost. Uz to, utječe na slabljenje samokontrole i gubitka pojma o vremenu, ali i na emocije. Kratka forma koja karakterizira TikTok stvara ovisnost kod mladih i otežava donošenje odluke da ugase aplikaciju i posvete se nekoj produktivnijoj aktivnosti. Osim toga, kao i drugi digitalni mediji, utječe na gubitak interesa za čitanja zbog vremena provedenog u online okruženju, a samim tim prisutna je i nedovoljna razvijenost govora i pisanja. Sve to uzrokuje smanjenu koncentraciju, teškoće u učenju, ali i socijalnom funkcioniranju – nabraja nam.
Napominje kako zna da postoje i oni srednjoškolci koji su svjesno odlučili ne imati TikTok profile, no smatra da ta mreža prevladava ispred Facebooka. I unatoč onim nesretnim naslovima s početka priče, srećom, kod njih još nije bilo nekih TikTok sadržaja koji su za posljedice imali ozlijede, barem ne one fizičke
– Jedan je učenik snimao neke plesne pokrete. S jedne strane je imao puno pratitelja i obožavatelja, ali i puno kritika, omalovažavanja, vrijeđanja, ismijavanja i to od osoba iz okoline. Bilo mu je teško zbog toga što je neprihvaćen u okolini u kojoj je svaki dan – priča nam još jednu nelijepu priču o TikToku.
Priču zaključuje s idejom da nema smisla išta braniti, već o svemu, s djecom treba razgovarati i pritom ne samo pričati, već i slušati i saznati što ih to toliko, i zašto privlači. S tom se idejom slaže i Renata Hunjadi Brzović, psihologinja Zavoda za javno zdravstvo Bjelovarsko-bilogorske županije.
Svakako ističe da su pozitivne strane ove društvene mreže povezivanje s drugima, ali i članovima obitelji, poticanje kreativnosti i mašte i puno zabave, dok su mane necenzurirani sadržaj, promoviranje opasnog ponašanja, natjecanje u popularnosti i zamjena ekrana jedan za drugi. U konačnici, napominje da roditelji ne trebaju ništa braniti kada je u pitanju TikTok.
– Predlažem roditeljima da se informiraju, nauče nešto o društvenim mrežama, sagledaju dobre i loše strane, a onda odvoje vrijeme i pitaju dijete o njegovim navikama korištenja društvenih mreža (interneta općenito), iskustvima, razmišljanjima, eventualnim problemima, po mogućnosti bez kritiziranja i osuđivanja. Dobro je s djetetom podijeliti vlastita razmišljanja, emocije, iskustva, navike korištenja društvenih mreža… Možemo dijete pitati stvara li mu nešto problem i želi li nešto promijeniti vezano uz navike korištenja interneta. Roditelj ima pravo izraziti svoju zabrinutost i upoznati dijete s mogućim opasnostima korištenja društvenih mreža. Roditelj može predložiti i zajedno s djetetom osmisliti konkretne mjere za kontrolu pretjeranog korištenja, a s ciljem zaštite djeteta – zaključuje.