Nakon što je dizajnirala kacigu zvijezdi Formule 1, mlada Bjelovarčanka ponudila je rješenje za hrvatski euro. Ali…

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Bjelovarčanka Zlatka Subotičanec za sebe kaže da se stalno u nečemu natječe. Prvi put široj je javnosti postala poznata nakon što je pobijedila u dizajniranju kacige za zvijezdu Formule 1, Marka Webbera, a nakon tog iskustva njena je ljubav prema dizajnu nastavila rasti. Desetak godina kasnije, Zlatka se i dalje bavi dizajnom, a nedavno se odlučila okušati u dizajniranju kovanice eura za Hrvatsku.

– Nisam napravila dizajn radi pobjede, smatram da je za bilo koji natječaj potreban stav da je važnije donijeti dobar dizajn nego naganjati novac. U ovom slučaju je to posebno važno. Ja preferiram ne očekivati nagradu, to je više igra na sreću – skromna je Zlatka. Na prvi se natječaj nije prijavila zbog količine posla, no ni tad ne bi očekivala pobjedu iako su ona i pobjednik imali sličan koncept dizajna. Otkrila nam je i koja joj je najdraža kovanica koju je sama dizajnirala.

– Iako možda nije najljepša, ona s dizajnom Nikole Tesle mi se najviše svidjela. U njenom sam dizajnu najviše uživala jer je u pitanju portret, iako ima komentara na internetu da nismo trebali imati Nikolu Teslu na euru. Ta mi je kovanica bila malo veći izazov za napraviti – ističe.

Premda iza sebe ima bogato iskustvo u dizajniranju, napraviti jedan dizajn nije baš “mačji kašalj”.

– Za jedan dizajn mi je trebao dan ili dva, ali to je čisto konceptualno. Nakon toga ide testiranje što činim pomoću 3D-a, a što može trajati tjedan ili dva dok ne odlučim da je dizajn u potpunosti gotov – navodi. Njeno znanje i iskustvo iz industrije dizajniranja videoigara, čime se inače bavi, zasigurno joj je ipak pomoglo u izradi dizajna za kovanicu eura.

– U industriji radim već skoro šest godina i tu sam stekla napredna znanja o 3D-u. Primjerice, mogu napraviti cijeli model kune i tako odštampati na kovanicu, a da je to sve digitalno napravljeno. To nema ni na Likovnoj akademiji, to se ne nudi kao zasebno područje koje se može naučiti. To jedino možete naučiti kroz rad u industriji – napominje. Komentirala je i skandal zbog kojeg je natječaj ponovljen.

– Nije me to u potpunosti šokiralo, ali istovremeno smatram i da nije posve namjerno pokraden dizajn. Teža je situacija baš iz razloga što će sami dizajn eura obilježavati naciju, ali nije prvi put da vidim iste greške, odnosno da ljudi pokušavaju olakšati sebi proces dizajniranja posuđivanjem s interneta i zatim amaterski obrade materijale koje su preuzeli. Najveći je problem tu što potpišu ugovor, a ne čitaju ga, ne znaju što je pred njima i što potpisuju. Žalosti me što nemam diplomu, a pobjedničku kunu mogu u potpunosti reproducirati u 15-ak minuta. Da bi se napravio taj dizajn, treba koristiti sliku. Bez toga je samo šahovnica i tekst, a to se napravi u nekoliko sekundi – naglašava.

Zlatkina reprodukcija pobjedničkog dizajna

Prokomentirala je i druge odabrane dizajne.

– Razočaralo me što se na većini tih rješenja vidi da je preuzeta slika i da su samo efekti korišteni putem Photoshopa recimo, nije ništa nanovo rađeno nego se razine slike koriste da bi se kreirao nekakav efekt. Nema nikakvog znanja niti probe na 3D-u koji je važan jer se njime mogu predvidjeti neke situacije koje se mogu dogoditi u produkciji – ističe. U svemu tome Zlatka ipak više krivi natječaj nego umjetnike.

– To s kunom je posebno jer je ipak pokradena slika, a ovo sve ostalo mislim da je materijal koji možete skinuti s interneta i koristiti kako god, ali fali vještine i dodatnih materijala. Mislim da je jedini propust koji su napravili umjetnici taj što se nisu pridržavali uvjeta natječaja gdje piše da treba pripaziti da to bude trodimenzionalno napravljeno kasnije, odnosno da će umjetnik ili autor pomoći s izradom – otkriva. Smatra kako nije važno je li osoba koja se prijavi na natječaj službeno dizajner, no važno je da iza sebe ima rada i iskustva.

– Uostalom, osoba s diplomom je napravila najveću grešku od svih – zaključuje. Umjetnicima koji se prijavljuju na natječaje poručuje:

– Čitajte ugovore i pokušajte biti originalni jer možda tako napravite puno bolji dizajn nego što vidite na internetu. Možete učiti nove programe bez obzira na završenu školu te koristiti reference ako su zaista potrebne, ali samo kao vizual sa strane kako biste si pomogli pri radu. Ovaj skandal s kunom je samo dokaz da nema lakog načina do novca. Takvim radovima si možete uništiti buduće poslovanje, a sutradan i vama netko može uzeti rad. Zato valja reagirati i imati mišljenje oko tog pitanja – savjetuje Zlatka te navodi kako je, po njenom mišljenju, natječaj trebao biti organiziran drugačije.

– Osobno bih natječaj digitalizirala jer je tu najveći problem što se sve slalo u kuvertama, a isto to ne možete baš skenirati pa je to dupli posao. Pola prijava moglo se tako odmah eliminirati jer nisu podobne za natječaj. Osim toga, pošto su uključeni svi građani bez obzira jesu li dizajneri ili ne, oni su također mogli biti uključeni u odabir rješenja budući da su oni prvi primijetili da je dizajn pokraden – kaže.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!