BOŽIĆNA DRVCA Ove godine hit su džepu prihvatljive srebrne smreke
BJELOVAR/VELIKO TROJSTVO – Krenula je prodajna sezona uzgajivačima božićnih drvaca. Na domaćem je tržištu obično potrebno oko pola milijuna drvaca, a iz Udruge proizvođača božićnih drvaca upozoravaju da im probleme stvara nelojalna konkurencija, ali i uvoz PVC drvaca. Ljuti ih što se takva drvca prodaju kao ekološka jer dok cijeli svijet, kažu, upozorava na to koliko je plastika štetna za okoliš kako onda plastično drvce može biti ekološko. Niti je, poručuju, eko, niti može stvoriti pravu blagdansku atmosferu. Oni koji ih sade, na prodaju, ovisno o sorti, moraju čekati četiri do deset godina, a sve to vrijeme oko njih, kažu nam uzgajivači, ima posla – od košnje, preko tretiranja, pa do obrezivanja. Oni koji zabušavaju ni ne prodaju jer kupci su sve zahtjevniji i za svoj novac traže savršeno drvce za idealnu blagdansku atmosferu. Oni koji kupuju na veliko, pri tome nisu iznimka, kaže bjelovarski uzgajivač Franjo Trgovac.
Izbirljivi kupci
-Kada vam dođe kupac on izabere najljepšu robu jer svatko tko uzima bor gleda da mu u kući bude što ljepši, a tako i kupci. Kada dođe na imanje, on drvce ogleda pet minuta kada ga kupuje – kroz smijeh priča Trgovac.
Lijepa atmosfera je nešto što nam svima treba. S obzirom na ovu godinu koju dosta nas želi što prije zaboraviti, može li se očekivati da će se građani bar za Božić htjeti počastiti, u krugu najbližih zaboraviti na koronu i potrošiti malo više za savršen blagdan s idealnim drvcem? Teško, smatra velikotrojšćanski uzgajivač Zlatko Gilanj.
-Ne vjerujem. Jednostavno ne vjerujem da će tako biti jer smo svi pomalo izbačeni iz ravnoteže i siguran sam da prodaja neće biti kao što je bila. Svi se boje ući u nešto i misle što će biti sutra. Mislim da će ova godina što se tiče prodaje biti dosta, dosta loša – priča Gilanj.
Gilanj koji božićna drvca ima na 11 rali po dosadašnjim narudžbama očekuje 20 do 30 posto slabiju prodaju u odnosu na prošlu godinu. Trgovac, s druge strane, što se prodaje tiče ima godinu za pamćenje. Nikada, kaže, nije prodao toliko koliko sada.
Zagrebačko tržište
Tajna je u tome što on za prodaju ima isključivo srebrnu smreku koja je blaža za novčanik.
-Ove godine kupci kupuju više srebrne smreke nego jele jer je jela jako skupa, a platežna moć je sve manja posebno u Zagrebu, a dosta robe ide u Zagreb i ljudi onda idu na jeftinije – tumači Trgovac.
Trgovcu se tako isplatilo što je prije nekoliko godina prepoznao rupu u tržištu kada su mnogi zbog niže cijene odustajali od srebrne smreke. Sada se ona, kako stvari stoje, pokazala isplativom investicijom.