Od danas možete besplatno provjeriti tehničku ispravnost svog motocikla ili mopeda!
Od 24. do 29. travnja, u okviru Nacionalnog plana za sigurnost cestovnog prometa, provest će se preventivno-sigurnosna akcija “Dani tehničke ispravnosti motocikala 2023. godine”. Kao i do sada, vozači motocikala i mopeda moći će besplatno provjeriti stanje svojih motocikala u stanicama za tehnički pregled, poručuju iz PU bjelovarsko-bilogorske.
A na području te PU u razdoblju od siječnja do ožujka 2023. godine evidentirana je 1 prometna nesreća u kojoj je sudjelovao vozač motocikla, što je smanjenje za 66,7 % u odnosu na isto razdoblje 2022. godine kada su bile evidentirane 3 prometne nesreće. U razdoblju od siječnja do ožujka 2022. godine i 2023. godine nisu evidentirane PN u kojima su sudjelovali vozači mopeda.
– Istaknula bih zabrinjavajuću statistiku na području RH tijekom godina kako bi slušatelji uvidjeli o koliko se zapravo ugašenih života radi. Naime, tijekom ove godine u prometnim nesrećama poginulo je šest vozača motocikala i mopeda, dok je prošle godine, na hrvatskim prometnicama smrtno stradalo 56 vozača/putnika na motociklima i mopedima, a 1.829 osoba je ozlijeđeno. Isto tako, u razdoblju od 2018. do 2022. godine, poginula su 282 vozača i putnika na mopedima i motociklima ili 19,9 % svih poginulih osoba dok je 8.388 osoba ozlijeđeno u prometnim nesrećama motociklista i mopedista – pojašnjava Sandra Pavlek, policijska službenica za poslove prometne policije Policijske uprave Bjelovarsko-bilogorske.
Svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu. Za istaknuti je da od ukupnog broja poginulih sudionika u posljednjih pet godina, njih 36 ili 12,8 % nije koristilo zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje.Osim toga, posljednjih godina, broj vozila ovih kategorija u prometu na cestama povećao u značajnoj mjeri, a zbog sve povoljnijih vremenskih prilika te se sama sezona korištenja ovih vozila znatno produžila.
– Također bih istaknula da je dolaskom lijepog vremena, a i blagdana na našim prometnicama pojačano sudjelovanje u prometu motociklista i mopedista, ali i njihovo stradavanje te zbog toga podsjećamo ovu kategoriju sudionika u prometu da se pridržavaju zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika – pojašnjava Pavlek.
Najčešće greške vozača mopeda i motocikla:
-neprilagođena i nedopuštena brzina,
-nenošenje propisane i homologirane zaštitne kacige na glavi ili ih često koriste na nepropisan način,
-kretanje površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
-precjenjivanje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
-pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika koji je namijenjen za kretanje vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
-upravljanje neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima te često izvođenje preinaka na vozilima,
-upravljanje prije stjecanja prava, odnosno bez položene određene kategorije,
-uklanjanje blokade na mopedima.
Također, počinitelji prekršaja koji uzrokuju stradavanja vozača mopeda i motocikla su i vozači drugih vozila i to najčešće zbog:
-oduzimanja prednosti prolaska,
-nepravodobnog ili nedovoljnog provjeravanja tzv. “mrtvog kuta”,
-obavljanja skretanja ili prestrojavanja neoprezno i bez pokazivača smjera,
-otvaranja vrata u zaustavljenoj koloni vozila.
Kaže Pavlek i ističe kako ovom prilikom podsjećaju i na obveze vozača mopeda i motociklista:
-upravljajte mopedima i motociklima propisanim brzinama, odnosno brzinu prilagodite uvjetima na kolniku,
-vodite brigu o registraciji, osiguranju i tehničkoj ispravnosti vaših mopeda ili motocikala,
-upravljajte navedenim vozilima samo ukoliko imate položeni vozački ispit i potrebnu položenu kategoriju te ne obavljajte samostalno i bez atesta preinake na vozilima,
-tijekom vožnje, vozači i putnici obavezno koristite homologiranu i propisno pričvršćenu kacigu, uz preporuku korištenja i druge zaštitne opreme.
Također, savjetujemo svim vozačima mopeda i motocikala koji se vraćaju na ceste da:
-prije vožnje očiste vizir, stave zaštitnu kacigu i pravilno je zategnu,
-uz zaštitnu kacigu, koriste i drugu zaštitnu opremu poput jakne, hlača, štitnika, čizmi i rukavica, zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
-provjere tlak u gumama,
-poštuju dopuštena ograničenja brzine,
-prilagode brzinu vožnje uvjetima na cesti, odnosno stanju i karakteristikama ceste,
-prilikom vožnje u skupini, voze u slijedu jedan iza drugoga,
-izbjegavaju vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
-prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknu se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
-ne voze slalom između vozila,
-kontroliraju svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispituju mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
-predviđaju poteze vozača (drugih) automobila,
-voze se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
-voze sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se krećete kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
-poduzmu i sve drugo što je u njihovoj moći da svi sudionici budu sigurni u prometu.