Kultna beogradska predstava će na BOK-u igrati 1825. put, a mladi bjelovarski glumac igra glavnu ulogu u predstavi HNK-a Osijek
Nakon što smo jučer ekskluzivno najavili popis i raspored ovogodišnjih predstava na BOK festu koji počinje 29. travnja, danas vam o svakoj predstavi donosimo nekoliko zanimljivih činjenica i opis radnje.
Pa krenimo redom.
29.4.2022.
HNK VARAŽDIN- ‘MATIAŠ, GRABANCIJAŠ, DIJAK’
Važno je istaknuti kako je predstava nagrađena Nagradom hrvatskog glumišta 2021.godine i pobijedila je na festivalu X. Bobijevi dani smijeha.
Matiaš grabancijaš dijak spada u jedan od najintrigantnijih tekstova kako starije kajkavske drame, tako i hrvatske starije književnosti uopće. Za razliku od mnogih drugih drama starije kajkavske književnosti, ova je drama iznimno originalna, izmišljena od samog autora u cjelini, a utjecaji ili uzori iz drugih književnosti u najmanju su ruku toliko udaljeni da bismo mogli govoriti samo o motivskim elementima koji su zajednički cjelokupnoj zapadnoeuropskoj književnosti.
30.4. 2022.
KAZALIŠTE MORUZGVA – ‘JEL TAKO, ZORANE?’
Predstava Kazališta Moruzgva u koprodukciji s Kazalištem Marina Držića u Dubrovniku radi se po književnom predlošku virtuoza kratkih priča, Tanje Mravak, koja je minijaturu naslova Jel’ tako, Zorane? napisala upravo za tu svrhu. Predstava, u fokusu ima obiteljski događaj koji razotkriva njihove neuralgične točke iz prošlosti, istovremeno se ispreplećući s aktualnim događajem člana obitelji koji je nehotice izazvao sukob s osobom drugačije nacionalnosti. Vječno, pa tako i danas, aktualne teme u ovom su tekstu oblikovane uz veliku dozu humora koji se s jedne strane suptilno poigrava s klišejima dalmatinskog mentaliteta, a s druge donosi toplu ljudsku priču o malim, svima nama tako bliskim, sudbinama o kojima se često ne usudimo govoriti.
2.5.2022.
HNK OSIJEK – ‘GUSLAČ OD MARCIPANA Franjo Krežma: zapisi iz nepovrata’
Velika obiteljska priča, ali i priča o umjetničkom putu osječkog violiniste – virtuoza i skladatelja Franje Krežme. Roman književnika Stjepana Tomaša je kroz kazivanje o umjetniku iznjedrila također i osječku priču, ali i onu univerzalnu, umjetničku koja ne poznaje granice, ni toponime, koja je u posjedu cjelokupnog čovječanstva. Dramatizaciju Marijane Fumić režirala je poznata redateljica Dora Ruždjak Podolski čija pronicavost i tankoćutnost istodobno jamči uvjerljivost i suštinsku bol spoznaje o ljudima koji gotovo nikad nisu proroci u vlastitim sredinama, o genijalcima čiju veličinu ljudi spoznaju tek kad zađu onkraj smrti.
Za Bjelovar je važno napomenuti kako je ogromna čast i veliko veselje vidjeti da je Antonio Jakupčević u glavnoj ulozi ove predstave. Antonio je jedan od najtalentiranijih mladih glumaca kojem je ovo tek jedna od prvih velikih uloga zbog kojih će na njega biti ponosni ne samo Bjelovar i Osijek nego i cijela Hrvatska.
3.5. 2022.
BEOGRAD – ‘NAŠI DANI’
Radoslav Milenkovića će predstavu „Naši dani“ odigrati 1825. put!
To jedna je od najdugovječnijih srpskih predstava i ne treba ju posebno predstavljati. Nastala je prema tektsovima Vladimira Petkovića Disa i Radoja Domanovića, a premijerno je izvedena 1984.godine na Festivalu u Zemunu gdje je odmah nagrađena Zlatnom kolajnom. Predstava već sada ima status kultne na području svih država bivše Jugoslavije i gotovo smo sigurni da će se tražiti karta više.
5.5. 2022.
HNK ZAGREB – ‘U AGONIJI’
Radnja drame ‘U agoniji’ odvija se 1922. godine, u Zagrebu, u galanterijskom salonu Laure Lenbach u vrlo kratkom vremenu. Lenbach, propali austrougarski oficir, pijanac i kartaš, traži od svoje žene Laure novac koji mora vratiti toga dana do sedam sati navečer, no ona ga nema. Lenbach joj prijeti samoubojstvom, Laura se ne obazire; u njihovu se svađu upliće i advokat Križovec, Laurin ljubavnik, da bi na kraju prvoga čina Lenbach posegnuo za pištoljem i ubio se.
U drugome činu, poslije policijskoga uviđaja, pratimo razgovor Laure i Križovca u kojemu se otkriva njihova ljubavna priča. Poslije uzaludnih molbi upućenih Križovcu, Laura, shvativši da ne može računati na njega, grabi Lenbachov pištolj i ubija se. No, taj pomalo melodramatski zaplet samo je tanka ljuštura sjajne psihološke studije o braku, vjernosti, prevari, zaljubljivanju, odgoju, društvenim običajima, položaju žene i borbi za financijsku sigurnost.
6.5. 2022.
TEATAR &td – ‘MJESEC DANA NA SELU’
U lirskoj komediji ‘Mjesec dana na selu’ veliki ruski pisac Turgenjev zapliće tipično rusku ladanjsku priču u kojoj dokolica ostavlja dovoljno prostora za duhovna i ljubavna iscrpljivanja kojima njegovi junaci bespoštedno izlažu sebe i svoje bližnje. Glad za ljubavlju, uzvišenim osjećajima i duhovnim senzacijama nadilazi bilo kakve obzire.
U ovom strastvenom kolu svatko je meta svakome. Njihovi osjećaji su u svakom slučaju ekskluzivni, bez obzira koliko su nestalni i spremni na potpunu promjenu smjera ako potreba to zaište. Oni nisu spremni ništa žrtvovati drugome ili za drugoga, nisu sposobni podnijeti nikakvu patnju, čak ako je i podnose, ona se ne podnosi iz potrebe da se čini drugome neko dobro, već predstavlja više izraz vlastite nemoći da se čovjek otrgne žuđenom objektu, ili ugodnom snatrenju u romantičnom krilu svjetske boli.
7.5. 2022.
PUTUJUĆE KAZALIŠTE ZAGREB – ‘PRIZORI’ (U 18 sati)
Poznata glumica Sara Stanić se u ulozi redateljice izrazito hrabro okušala postaviti tekst poznatog jednog od najvećih filmskih redatelja Ingmara Bergmana. Ovu kazališnu adaptaciju imamo priliku gledati uz dvoje velikana hrvatskog glumišta: Almu Pricu i Sretena Mokrovića.
Bergmanovi „Prizori“ suočavaju nas sa setom pitanja. Što je brak? Kako obraniti koncept istoga u vremenu kada smo svi zamjenjivi? Kako odoljeti napadu tog vremena i promjenama koje ono donosi? Postoji li mogućnost održanja osjećaja sigurnosti i odgovornosti, a bez da je propisana religijom/državom? Što je brak zapravo ako nas od njegovog razvrgavanja dijeli nekoliko potpisa?
KAMERNI TEATAR 55 – ‘SJEĆAŠ LI SE DOLLY BELL’ (U 20 sati)
Sjećaš li se Dolly Bell je priča o iskrenoj boli prve ljubavi, o neminovnom odrastanju te o ogoljavanju jednog utopističkog društvenog sistema u koji su mnogi slijepo vjerovali i u kojem su se, nažalost, razočarali. Priču promatramo iz perspektive Sabahudina Zolja, svima nama poznatijeg kao Dino, ali iz današnjeg vremena, kroz distancu od više desetljeća kaleidoskopski profiltrirane kutije sjećanja, koja se na samom početku predstave simbolički i otvara te nas vrtoglavo, kao na vrtuljku, nosi u jedno vrijeme kojeg više nema, među ljude koji nisu tu.
8.5. 2022.
KAZALIŠTE MALA SCENA – ‘AUT’ (18 sati)
Svatko od nas je drukčiji i svaki mozak je drukčiji. Netko je dobar u matematici, netko u košarci, a netko zna sve filmove, glumce i kazališne predstave kao Matej. Matej je osoba s poremećajem iz spektra autizma i glumac u predstavi „Aut“.
Osim na Matejevoj stvarnoj priči, predstava se motivski naslanja na roman „Neobičan događaj sa psom u noći“. Matejev lik tako sudjeluje u istrazi ubojstva psa u susjedstvu, te završava u policijskoj postaji. Uz pomoć dobrohotnog policajca i susjede Ines, Matej napokon uspostavlja zdraviji odnos sa svojim tatom.
Predstava ‘Aut’ nam, koristeći napeti narativ istrage ubojstva psa, približava važnost razumijevanja drugih i drugačijih kroz iskustvo našeg junaka. Otvorenost, edukacija i kritičko razmišljanje nužni su kako bismo se znali ponašati u interakciji s osobom s autizmom i shvatili svu ljepotu „drukčijosti“ i „drugačijosti“ svakog od nas.
U predstavi “Aut” igraju diplomirani glumci Iva Šimić Šakoronja i Luka Bulović, a naš glavni junak Matej Španović prvi put (nadamo se ne i zadnji) izlazi na kazališne daske. Uz vašu podršku i razumijevanje Matej će vam, uz pomoć Ive i Luke, pokazati i dokazati kako su s autizmom moguće nevjerojatne stvari.
FIJI GRUPA ZAGREB – ‘DA SAM PTICA’ (20 sati)
Predstava pod redateljskom palicom kazališne redateljice Arije Rizvić govori o mladom bračnom paru koji sa svojom kćerkom krajem devedesetih godina bježi iz okupiranog Sarajeva. Sa samo dvije torbe u ruci stižu u Beč u kojem iz ratnih ruševina moraju osmisliti i iznova izgraditi život te pronaći sreću.
Ozbiljnoj temi ova predstava pristupa s prikladnom težinom, ali i tipično bosanskim humorom koji i u teškim životnim situacijama prepoznaje priliku za smijeh. Da sam ptica je predstava koja će gledatelje nasmijati i rasplakati te ih odvesti na intimno putovanje Bosnom i jednom osobnom ljubavnom pričom dvoje ljudi.
10.5. 2022.
KAZALIŠTE KEREMPUH ZAGREB – ‘GRUNTOVČANI’
Kazališni tekst Gruntovčani Mladena Kerstnera i Borisa Svrtana nastao je adaptacijom Kerstnerove žuhke komedije Weekend u Gruntovcu koja je izvođena u kazalištu Komedija 1970-ih godina, ali nije nikad ekranizirana. U ovoj priči koja se događa u današnje vrijeme, u 21. stoljeću, zatječemo poznate i nezaboravne likove iz Kerstnerova remek-djela – Dudeka, Regicu, Presvetlog, Cinobera, Martina, Matulu, Babicu, Besnoga, Greticu i druge – a svi se oni nalaze pred velikim izazovima novoga doba. U apsurdnom sudaru toga gruntovačkoga mentaliteta sa zahtjevima suvremenoga diktiranoga napretka izlaze na površinu sve prepoznatljive društvene i osobne mane – od licemjerja duhom skučene i intrigama premrežene sredine preko sitnotrgovačke surovosti i zadrtosti takozvanih bližnjih pa sve do univerzalne poante o naivnosti i krahu svakoga pokušaja dobrote i idealizma.
11.5. 2022.
KAZALIŠNA GRUPA LECTIRUM – ‘DEKORATER’
Nova komedija Kazališta Lectirum koju će vam ispričati Ksenija Pajić, Ines Bojanić i Goran Grgić. Ujedinjene snage Gavelle,Kerempuha i HNK-a odgovaraju zašto se upada u ljubavni trokut i kako se iz njega izvući. Hoće li netko prepoznati sebe, susjeda, susjedu ili znanca, saznat će ako dođe pogledati ovu sjajnu komediju!
“Dekorater” donosi niz obrata i duhovitih erotskih aluzija. Maša se vraća u svoj stan te shvati da nije obojan, kao što je bilo dogovoreno. Soboslikar tek počinje s radom. U stan iznenada ulazi supruga muškarca s kojim Maša ima ljubavnu vezu u nakani da sve ispriča Mašinom suprugu koji je na poslovnom putovanju…