ALARMANTNO Odlazak zubaru mogao bi postati luksuz! Umjesto 30, dnevno tek sedam pacijenata?!

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

BJELOVAR – Današnji drastični porast oboljelih od koronavirusa u odnosu na prethodne dane potvrdio nam je da bolest nije nestala već da i dalje imamo itekako dobrih razloga za oprez. To neprestano ponavlja i Danijela Hajdinjak Prihić, omiljena bjelovarska stomatologinja koja svoj posao nadasve voli, ali ujedno za cilj ima osvijestiti javnost koliko je to zanimanje opasno. Naročito u ovom vremenu u kojem se nalazimo trenutno. Stomatologija spada među 10 najopasnijih zanimanja, a liječnica s iskustvom koja je u Društvu za kvalitetu hrvatskog liječničkog zbora, tumači zašto je to tako.
Stomatologinja Danijela Hajdinjak Prihić
-Smjernice koje nalaže Zavod za zdravstveno osiguranje nimalo nisu pretjerane. U prijašnjim vremenima prije krize važno je reći da je naš rad bio fizički jako naporan, da su se zbog umora događale i pogreške. Mislim da je stoga sada krajnje vrijeme da se restrukturira cijelo zdravstvo. Stomatologija je područje medicine koje će zahvatiti najviše promjena jer smo mi ti koji uistinu možemo najviše proširiti infekciju. Naš nazalni sustav, usta, nos, slina kojima smo stalno izloženi, dovode do širenja aerosola kojeg svi spominju. Znači, mi kada upalimo turbinu, kapljice se razlete po zraku i virus je u zraku sljedećih tri sata što znači da ne možemo dezinficirati našu ambulantu da zrak bude sterilan. Stoga ne mislim da su epidemiološke mjere pretjerane – ističe Hajdinjak Prihić i dodaje kako oni mogu zaraziti i druge pacijente te biti prenosioci. Jako je važno ujedno pozvati ljude da više brinu o svom oralnom zdravlju jer je karijes bolest, ističe Hajdinjak Prihić, za koju su ljudi odgovorni sami. Država nema osiguran preventivni program, stomatolozi su se godinama trgali i liječili ljude, no puno toga se, smatra bjelovarska stomatologinja, moglo spriječiti, kao što se to čini u drugim državama.

-Mislim da je sada trenutak kada će se morati dogoditi ozbiljne promjene. Jer zaštititi pacijenta i nas liječnike znači i velik financijski izdatak. Od zaštitne opreme za stolice, uv lampe, dezinfekcija zraka, prostora i sve to između svakog pacijenta. Mi smo sada u razdoblju kada se mora početi cijeniti kvaliteta. Dosad se išlo na što veći broj pacijenata, no nedvojbeno je padala kvaliteta, sada će se to početi mijenjati, a mi ćemo odrađivati isključivo kvalitetnu stomatologiju – istaknula je Hajdinjak Prihić dodavši kako razumije i stanovništvo koje izdvaja novac za zdravstveno osiguranje, a pritom ne dobiva uslugu na vrijeme i kakvu je zamislio. Jasno da radno aktivno stanovništvo kojeg ima tek ¼ želi uslugu za koju privređuje, a ne može ju dobiti. Stoga ovakvo stanje u zdravstvu nije održivo, smatra stomatologinja koja razumije frustrirane građane koji ne mogu zadovoljiti svoje osnovne potrebe. Uvjerena je da ti razlozi dovode i do razbijenih odjela i ostalih negativnosti kojima svjedočimo u posljednje vrijeme. COVID 19 promatra kao situaciju koja nas je sve dovela pred zid, no većina ljudi ipak je svjesna da se moraju čuvati zdravlje i da tu nema mjesta za ustupke.
Inače, stomatologija je redovno počela s radom 04. svibnja, dok su dotad zbrinjavali samo hitne pacijente. Važno je naglasiti kako je kroz stomatološke ambulante prije epidemije koronavirusa prošlo oko 25 do 30 pacijenata dnevno, što znači da je svaka sekunda liječnika bila popunjena. Sada, novim pravilnikom kojeg Komora izdaje kroz nekoliko dana, bit će javnosti prezentirane brojne promjene, kako u epidemiološkom, tako i u financijskom smislu za liječnike stomatologije.
-Struka je zbila glave, izdane su nove mjere zaštite, pacijenti ne smiju biti u kontaktu, što potencira nove načine naručivanja, organizacije prostora u čekaonicama, zaštite medicinskog osoblja, kao i pacijenta. To znači veliki oprez i velike troškove. Za pacijenta to, pak, znači trijažu ispred zgrade dentalne medicine, dok je zvono već ranije uvedeno. Kod naručivanja, pacijent odgovara na brojna pitanja, nakon toga se tek naručuje, a prilikom dolaska mora imati masku, popunjava obrazac i tek tada ulazi u ambulantu – pojašnjava Hajdinjak Prihić kako će izgledati budućnost i nova stvarnost za sve koji moraju stomatologu. Po svim ovim navedenim smjernicama, dnevno je preporučeno primiti do sedam pacijenata. Ako se uzme u obzir da ih je prije dnevno obrađeno do 30-ak, a čekalo se nekad i mjesecima na red za pregled, svi si postavljamo pitanje hoće li odlazak zubaru postati luksuz.
-U prijašnjim vremenima za zahvat su pacijenti čekali dva do tri mjeseca. Ovo novo poslovanje će značiti za struku jako veliku i dugačku listu čekanja. Telefoni nam neprestano zvone, a iako ljudi imaju razumijevanja, ipak imaju i potrebe pa ih je nužno razumjeti. Ne zovu da nas dođu vidjeti, zovu jer moraju popraviti, izliječiti zub. Ako se ranije čekalo tri mjeseca na zahvat, a sada radimo smanjenim opsegom za najmanje tri do četiri puta, izračunajte koliko će naši pacijenti morati čekati na red – iskrena je Hajdinjak Prihić koja navija da se više posveti pažnje telemedicini o kojoj su razgovarali za vrijeme magisterija kvalitete u zdravstvu. Iako stomatologija nije u mogućnosti raditi na taj način, Hajdinjak Prihić naglašava da mnoge druge zdravstvene grane jesu te da će takav rad morati postati budućnost. Ali više od toga važno je da svi ljudi osvijeste važnost brige o vlastitom zdravlju. Tek tada će se, uvjerena je ova stomatologinja, zdravstvo moći rasteretiti i resetirati.

PODIJELI S PRIJATELJIMA!