Talentirana slikarica Marta Katavić u Zagrebu predstavlja svoju izložbu koja će vas ostaviti bez daha

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Marta Katavić, talentirana slikarica iz Križevaca večeras će (19h) u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu predstaviti svoju izložbu ‘Svaka obična radnja tamo je neobična’ u sklopu projekta ‘Mogućnosti’. 

Izložba Marte Katavić sastoji se od slika nastalih tehnikom ulja na platnu, akvarela, fotografija, kratkog, duhovito zamišljenog dokumentarnog filma i brojnih skica nastalih na studijskom putovanju nekolicine studenata i profesora zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti u Meksiko. Cilj njihova putovanja bio je istražiti i preispitati kolonijalni imaginarij o Drugom i Drugosti u kontekstu zapadnog kulturnog konstrukta.

Sudionici/ice projekta posjetili su meksičku saveznu državu San Louis Potosi, istoimeni glavni grad države i pustinju Wirikuta u Meksiku te tamo realizirali radionice i izložbe, dokumentirali odnosno analizirali umjetničku i etnografsku građu temeljem umjetničkog istraživanja zasnovanog na analizi romantičarske opsesije ruševinama, pustinjom i meksičkim piramidama. Program se temeljio na zajedničkom participativnom radu zagrebačkih i meksičkih profesora i studenata/ica.

Iz teksta Renate Šparade:

‘Svaka obična radnja tamo je neobična’

Nasuprot povijesno-kolonizatorskog imperativa za promjenom i čvrstom definicijom kulture koju susreće, umjetnica Marta Katavić koristi istraživačku metodu autoetnografije koja podrazumijeva bilježenje subjektivnih doživljaja u određenom društvenom kontekstu. Njezini radovi nastali su s različitim stupnjevima refleksije, od trenutnog upijanja novih doživljaja, ljudi i krajolika, do ekspresivnijih slika koje su nastale s vremenskim odmakom.

Predstavljeni materijali nastali su kao dio umjetničko-istraživačkog projekta Grand Tour II pod vodstvom prof. Josipa Zankija. Projekt kritički pristupa tradiciji povijesnog Grand Toura, putovanja europske (najčešće britanske) aristokracije u južne i „egzotične“ zemlje. Takva su putovanja služila za obrazovanje na temelju viđene umjetnosti, te su glorificirala pitoreskno uz nezaobilazni kolonijalni pogled na lokalnu populaciju. “They’re all peasants, you know.“ / „Svi su oni seljaci, znate.“ rečenica je koju izgovara lik Eleanor Lavish u filmu Soba s pogledom, redatelja Jamesa Ivoryja, i ilustracija načina na koji je britanska viša klasa doživljavala lokalno stanovništvo zemalja u koje je putovala.

U sklopu projekta umjetnica obilazi San Luis Potosi, pustinju Wirikuta i Real de Catorce u Meksiku, mjesta koja su istovremeno obilježena turizmom, duhovnim značajem za lokalno stanovništvo, ali i interesima rudarske industrije. Autorica se ne bavi direktno kulturnim karakteristikama meksičkog društva, nego djeluje na sjecištu vlastitog i kolektivnog iskustva (kojeg čini kultura društva u koju dolazi, ali i zajednički doživljaji grupe umjetnika s kojom putuje).

Odjeci romantičarske tradicije najbolje se uočavaju u načinu na koji umjetnica doživljava nepoznate joj krajolike. Umjetnica tako zastaje nad „širinom horizonta“, veličinom i masivnošću ne samo pustinje, vegetacije i životinjskog svijeta, nego i doživljaja ruševina drevnih civilizacija. Na takav se način sublimni osjećaji potaknuti promjenom okoline miješaju s realnom situacijom njezinog osobnog života u kojem putovanje predstavlja prekid rutine i otvaranje prema nečemu novom i drugačijem.

 


PODIJELI S PRIJATELJIMA!