Bjelovar dobio prvu komunikacijsku ploču za djecu s poteškoćama iz spektra autizma
BJELOVAR – Koliko je važna komunikacija osobama s poteškoćama iz spektra autizma naglašeno je na predavanju koje su na Studijskom odjelu bjelovarske knjižnice održale magistre edukacijske rehabilitacije Ana Dragičević, Matea Melnjak i Ivana Pađan iz Centra za odgoj, obrazovanje i razvojnu podršku Bjelovaru.
Na ovom predavanju je predstavljen projekt Autizam – nevidljiva teškoća koji su posljednje dvije godine provodili već spomenuti Centar, nekadašnja V. osnovna škola, i II. osnovna škola Bjelovar. Kao rezultat rada u sklopu ovog projekta nastale su dvije inkluzivne slikovnice Neobičan događaj na posve običnom igralištu i Neobična ploča na posve običnom igralištu, kao i komunikacijska ploča, prva takva u Bjelovaru, koja se nalazi u Centru za odgoj, obrazovanje i razvojnu podršku.
Približiti autizam široj javnosti
– Željele smo autizam približiti široj javnosti. Odlučile smo u projekt uključiti našu susjednu redovnu školu II. osnovnu školu Bjelovar i njihove učenike koji su vršnjaci našim učenicima s autizmom. Osmislile smo aktivnosti koje su djeci interesantne, a to su svakako crtanje i izražavanje kroz literarni rad. U konačnici, prošle godine smo dobili jednu slikovnicu, a ove godine i drugu, ali i komunikacijsku ploču. Ona se nalazi u našem Centru, a prva je takva u čitavom gradu – pojasnila je jedna od predavačica Ivana Pađan. Kako je kazala, riječ je o alatu koji služi djeci koja su neverbalna kako bi mogli komunicirati sa svojom okolinom.
– Naša djeca su, naravno, podučena kako komunicirati uz pomoć komunikacijske ploče, no ona je dosta intuitivna pa svatko tko joj pristupi vrlo lako može shvatiti kako se koristi. Uz pomoć nje možemo postavljati pitanja, komentirati, izražavati želju i potrebu. Ova konkretna ploča koja se nalazi u Centru tiče se samog Centra i okoline, a sve buduće koje će biti u gradu, ticat će se mjesta na kojem će biti smještene. Svaka je drugačija i mora biti povezana s mjestom na kojem se nalazi – istaknula je Pađan osvrnuvši se i na dvije slikovnice koji su zapravo učenički rad.
Komunikacija je iznimno važna
– Učenici su osmislili čitav tekst, a potom i ilustrirali svaku scenu. Također, ovogodišnja slikovnica u sebi ima i bojanku. One su dostupne u knjižnicama i osnovnim školama u Gradu Bjelovaru – otkrila je naša sugovornica naglasivši koliko je komunikacija važna osobama s poteškoćama iz spektra autizma.
– Komunikacija je za osobe s poteškoćama iz spektra autizma izuzetno važna kao i za sve ostale, ali posebno je važna ako je riječ o djeci i osobama koje su neverbalne. Postoji jako puno načina na koje oni mogu komunicirati – od govora tijela, pokaznih gesta i slično. Ipak, to ponekad kod njih nije razvijeno, već se treba podučavati. S druge strane, slike su univerzalne i lako pamtljive pa upravo uz pomoć njih oni mogu komunicirati. Prije toga najčešće komuniciraju samo u imperativne svrhe kada traže nešto, a moramo im proširiti razinu komunikacije kako bi mogli komentirati, tražiti nešto izvan osnovnih potreba, ali i da bismo im mi mogli reći kamo idemo ili što će se dogoditi jer se vrlo često dogodi da burno reagiraju budući da ne razumiju što se događa oko njih. Upravo zato je potpomognuta komunikacija slikama ključ uspjeha – zaključila je Pađan.