Treba li vožnju autobusa dozvoliti mladima od 17 godina?
Nedostatak radne snage je kronična bolest tržišta rada koja nije zaobišla ni prijevoznički sektor. Zbog premalo vozača neke autobusne kompanije reduciraju broj linija, a neke najavljuju zapošljavanje stranih radnika. Problem je to koji nije zaobišao ni Čazmatrans koji uspijeva održati postojeći broj linija, ali je neke poslove morao prepustiti drugima jer ih za njih nema tko voziti. Zainteresiranih vozača na domaćem tržištu nema puno, a ni na strane se ne mogu pouzdati.
-Mi imamo ugovore s agencijama za strane radnike, ali se oni ne pojavljuju jer Europa ipak može više platiti vozače autobusa i oni odlaze u druge EU zemlje. Onda problem rješavamo umirovljenicima – navodi komercijalni direktor Čazmatransa Berislav Saraja.
Trenutno su 8 do 10 posto Čazmatransovih vozača umirovljenici kojima uspijevaju ‘pokrpati’ linije.
-Da nema njih mi bi morali toliko linija zaustaviti, a ovako kroz ugovore s umirovljenicima uspijemo prebroditi krizu – iskren je Saraja.
EU rješenje
Problem je to koji muči cijelu Europsku uniju jer premalo je onih koji žele voziti autobus ili kamion, a kako bi riješila taj problem EU želi volan u ruke prepustiti i 17-godišnjacima. Prema prijedlogu upravo bi 17-godišnjaci uz pratnju profesionalnog vozača mogli voziti teretno vozilo, a potom s 18 godina bi uz potvrdu o stručnoj osposobljenosti mogli voziti i sami. Uz tu potvrdu bi mogli voziti i autobus s do 16 putnika. Saraja drži da to nije najsretnije rješenje. On, ističe, nikada ne bi dozvolio da putnike vozi netko bez iskustva, pa ni sjedanje za volan autobusa ne bi bio moguć prije 18 ili 19 godina.
-Nijedna osoba ne bi mogla upravljati nikakvim autobusom dok ne bi najmanje godinu dana vozila teretno vozilo, a onda još uz pratnju iskusnog vozača barem 3 mjeseca na relaciji do 50 kilometara – tumači naš sugovornik.
No, nešto se promijeniti mora.
-Istina je da je mladim ljudima problem čekati do 21 godine jer završe školu s 18 i što onda? Tek s 21 godinom mogu voziti autobus i onda odu u drugo zanimanje. Mora se pronaći neko razumno prijelazno rješenje da od 17 voze kamion do 18,19 godina i da onda mogu uz pratnju starijeg vozača voziti minibus prvo na relacijama do 50 km tri mjeseca. To bi zadovoljilo i potrebe mladih i gospodarstva, bili bi pod kontrolom, uhodali bi se i onda mogu voziti i duže relacije – kaže Saraja koji drži i da bi vozače autobusa kao zanimanje trebala stimulirati i država jer oni voze djecu i starije koji ne mogu voziti sami.