Irena Jukić Pranjić predstavlja inovativnu izložbu: ‘Objedinila sam strip, animaciju i mehaničke igračke’

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Bjelovarčanka Irena Jukić Pranjić u petak u Velikoj Gorici u Galeriji Galženica (19 sati) otvara svoju novu izložbu ‘Strip mobili’. Ova nagrađivana i iznimno cijenjena autorica stripova, ilustratorica, animatorica i urednica pojasnila nam je što će posjetitelji točno moći vidjeti. 

Deset stripovskih tabli

-Strip-mobili su inovacija koja objedinjuje strip, animaciju i iskustva optičkih i mehaničkih igračaka. Ovu inovativnu formu osmislila sam prije dvadesetak godina kada sam napravila i prve prototipove, a tijekom 2022. godine sam, zahvaljujući potpori Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Udruge Hrvatski autorski strip te tvrtke Interxion: A Digital Ralty Company uspjela do kraja razraditi njihov koncept i realizirati ih kao kompleksno i cjelovito likovno djelo. Strip-mobili koje sam kreirala tijekom 2022. sastoji se od deset stripovskih tabli čiji se dijelovi pomiču kao mehaničke igračke. Table su veličine 100×70 cm i tvore cjelinu pod naslovom ‘Cirkus u cirkusu’ – kaže nam Irena koja nam otkriva gdje je radnja stripa smještena i što je bilo najteže pri pisanju scenarija. 

Mehaničke kretnje u radnji stripa

-Radnja stripa smještena je u cirkus koji svojom estetikom korespondira s mehaničkim igračkama i čije se brojne akrobacije, na primjer žongliranje, opetovano ponavljaju, pa se mogu prikazati mehaničkim pokretom. Pri pisanju scenarija poseban je trud uložen u uklapanje mehaničkih kretnji u radnju stripa. U nastanak scenarija stoga su uključeni najbolji domaći autori geg-stripa – Dubravko Mataković, Filip Kelava, Dario Kukić i Matija Pisačić koji su zajedno sa mnom razradili ideju scenarija u duhovitu detektivsku priču čiji su protagonisti ujedno i cirkuski artisti. Pokretni dijelovi se aktiviraju prekidačem smještenim u desnom donjem uglu svake table. Dizajn pokreta potpisuje Dubravko Kuhta – rekla nam je Irena koju smo upitali kako je došla na ideju izložbe i koliko dugo je trajala priprema. 

-Kad god bih vidjela neku mehaničku igračku koja skače, vrti se ili svira, uvijek bih se pitala što je prethodilo i što slijedi njenoj izvedbi, postoji li uz mehaničku silu i neka emotivna zbog koje se tako ponašala pred nama. Željela sam osmisliti priču koja ju je zaista pokrenula, a za to mi je trebao strip, medij koji savršeno pripovijeda i to koristeći baš takve, stilizirane likove kakve su i mehaničke igračke – priča nam Irena i nastavlja. 

-Kada sam prošle godine krenula pripremati sav materijal za daljnje istraživanje i eksperimentiranje forme strip-mobila, na internetu sam pokušala saznati što više o povijesti mehaničkih igračaka i automatona. Htjela sam pronaći što više različitih modela igračaka čije bih kretnje mogla upotrijebiti u stripu i koje bi me inspirirale za priču stripa. Pri istraživanju naišla sam na fascinantne primjere: John Joseph Merlin je 1773. napravio mehaničkog labuda koji se kreće realistično poput suvremenih robota; Pierre Jaquet Droz je u periodu između 1796. i 1774. napravio mehaničke lutke koje su mogle svirati, crtati i perom ispisivati pjesme; Jakob von Dietrichstein je oko 1740. u Salzburgu dao izraditi Mehanički teatar u kojemu je sinkronizirano 200 pokretnih figura.

Kombinacija divljeg i ukroćenog

Masovna proizvodnja mehaničkih igračaka pojavila se s industrijskom revolucijom i od kraja 19. st. do današnjih dana iznjedrila je niz raznovrsnih, zanimljivih lutaka koje su pokretale jednostavne poluge, zupčanici, mehanizmi na navijanje, struja, pijesak i voda. Među mnoštvom ovakvih primjera za mene je najinspirativnija bila igračka majmuna koji svira doboš – u tome me majmunu privlačila kombinacija divljeg i ukroćenog, a uz to djelovao je kao da pripada cirkusu, ambijentu koji mi se učinio savršenim mjestom radnje za ovaj tip stripa.

Oko lika ovog majmuna bila sam odlučila isplesti priču stripa u svom projektu – pojasnila nam je Irena koja nam je rekla da nakon Gorice izložba iduće godine putuje u Pulu te u još nekoliko hrvatskih galerija, ali da trenutno nema dogovoreno gostovanje s nijednom galerijom u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji. Također smo ju upitali radi li na kojem novom projektu. 

Novi projekti

-Trenutno radim na nekoliko novih projekata od kojih su najvažniji animirani film ‘Dnevnik snivanja i filozofiranja’ koji nastaje prema motivima moje istovremene umjetničke knjige koju sam prije dvije godine objavila zahvaljujući crowdfunding kampanji te uz potporu Bojane Hribljan koja je tada radila kao dožupanica Bjelovarsko-bilogorske županije te bez potpore ureda za kulturu Grada Bjelovara. Za ovu umjetničku knjigu sam dobila dvije prestižne nagrade, na Međunarodnom festivalu stripa i animiranog filma Supertoon i u sklopu natječaja za stimulaciju za najbolja ostvarenja na području knijževnog stvaralaštva Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske – kazala nam je Irena i dodaje.

-Uz to radim i na seriji ilustracija koje sam započela nedavno na rezidencijalnom boravku u Angoulemeu, Francuskoj prijestolnici stripa, gdje sam boravila četiri tjedna u sklopu kulturne razmjene između Hrvatske i Francuske. Pišem eseje o stripu, predajem Strip na Akademiji likovnih umjetnosti i svu svoju kreativnost dijelim i sa najboljim učenicima na svijetu, a to su učenici Osnovne škole Štefanje u kojoj predajem likovni u višim razredima – kazala je Irena. 


PODIJELI S PRIJATELJIMA!