Je li zapošljavanje stručnog nastavničkog kadra ponekada ravno dobitku na lotu?

PODIJELI S PRIJATELJIMA!

Prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja u Hrvatskoj samo u matematici i fizici svaki deseti nastavnik nije stručan, odnosno predaje predmet za koji se nije obrazovao. Za nestručnim kadrom se mora posezati i u ostalim predmetima i to bez obzira na to radi li se o maloj školi u ruralnoj sredini ili nekoj većoj u gradu. Ni II. OŠ Bjelovar nije iznimka.

-U dva predmeta imamo takvu situaciju. Jedna kolegica je na zamjeni za učiteljicu glazbene kulture, a druga za matematiku, ali nije puna satnica. Ostalo je sve stručno pokriveno, ali mi smo u centru grada, a pretpostavljam da je u ruralnijim sredinama teže pronaći stručni kadar. To je moja pretpostavka – navodi ravnateljica II. OŠ Bjelovar Ines Kapša.

Ines Kapša

 

Glazbeni u toj bjelovarskoj školi predaje učiteljica razredne nastave, a matematiku programer, a i oni primjećuju da se iz natječaja u natječaj javlja sve manje zainteresiranih za rad u prosvjeti. Znaju to i u Osnovnoj školi Berek u kojoj bezuspješno traže nastavnika matematike.

-Već neko vrijeme raspisujemo, ali ne dobivamo stručnjaka, pa smo to pokrili na najbolji način s nekim tko je ipak učitelj, a ima iskustva u nastavi matematike. Predaje ju učiteljica razredne nastave s više od deset godina staža rada na predmetu matematike – kaže ravnateljica berečke škole Dušica Vunić.

Na sličan se način “krpaju” i u Osnovnoj školi Sirač u kojoj u predmetnu nastavu uskaču i učiteljice koje su imale pojačanu povijest i geografiju, rade prekovremene. Neke profile je gotovo nemoguće pronaći, barem za rad u manjoj školi.

-Ono što nam se dogodilo ove godine je da smo raspisivali natječaj za geografiju, pedagoga i psihologa, naravno pedagoga i psihologa na pola radnog vremena, potom za češki jezik po modelu C i vjerujte, nitko nam se nije javio, apsolutno nitko jer takvog profila nema, a i teško će se netko odlučiti za pola radnog vremena. Uspjeli smo s drugim desetim zaposliti pedagoga na pola radnog vremena kojeg dijelimo sa školom u Poljani – opisuje tamošnje stanje ravnateljica Osnovne škole Sirač Marija Pavičić.

Siračka škola “bolne” predmete matematike, fizike, kemije i biologije ima pokriveno stručnim nastavničkim kadrom, ali ako oni odu ne znaju što će jer upravo su uvjeti koje im mogu ponuditi za mnoge prevelika prepreka.

-Kod fizike, kemije, biologije pošto smo mi mala škola s deset razrednih odjela i od petog do osmog razreda imamo samo po jedan razred, satnica nije velika i oni koji ih predaju rade na dvije i tri škole – kaže Pavičić.

Upravo premala ponuđena satnica i nesigurnost radnog mjesta je dio razloga zašto s pronalaskom nastavnika stručnih predmeta muku muči Obrtnička škola Bjelovar.

-Ljudi idu tamo gdje je posao bolje plaćen. To je jedna stvar, a druga je da u tom graditeljskom zanimanju svake godine upitno hoćemo li upisati zidare i tesare ili nećemo. Za ta zanimanja se unazad dvije godine više ne daju stipendije, a kako se učenici ne žele upisivati u ta zanimanja postavlja se pitanje hoće li profesor imati dovoljno sati. Imali smo upravo jedan takav slučaj kada je profesor otišao jer nije bio siguran hoćemo li ove godine uspjeti upisati zidare – tumači ravnatelj Obrtničke škole Bjelovar Branko Cvetković.

Općenito je zapošljavanje nastavnika stručnih predmeta u obrtničkim školama problem već posljednjih nekoliko godina.

-Sektor strojarstva, elektrotehnike i graditeljstva su problem. Teško je doći do kadra, nema raspoloživog kadra ni na Zavodu za zapošljavanje. Ne mogu naći čovjeka – kaže Cvetković koji se snalazi tako da predmete predaju inženjeri drugih smjerova i da neke dijeli sa susjednom Tehničkom školom.

No, jasno je da je to situacija koja ne odgovara nikome, ni školi, ni nastavnicima koji moraju predavati ono za što se nisu školovali, a što im je unatoč gotovim pripremama i činjenici da im je škola dužna pomoći da se u tome snađu izazov, a ponajmanje to odgovara samim učenicima koji u svemu izvlače deblji kraj.

 

Ovaj tekst je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.


PODIJELI S PRIJATELJIMA!