Kombinirana nastava nije bauk: Pet učenika, tri generacije i jedna učiteljica!
S početkom nove školske godine, u klupe škola diljem Bjelovarsko-bilogorske županije sjela su 923 prvašića, što je troje učenika više nego što je bilo prošle godine upisano u prve razrede osnovnih županijskih škola. Privremeno su zatvorene dvije škole u županiji, riječ je o PŠ Sasovac, čija je matična škola ona Ivana Viteza Trnskog Rača te područna škola Blagorodovac koja pripada Osnovnoj školi Dežanovac. Škola u kojima trenutno ide pet i manje učenika na području županije je 13, a među njima je i Područna škola Ribnjačka čija je matična škola Osnovna škola Velika Pisanica. Petero učenika tamo pohađa nastavu kod jedne učiteljice, Rade Božić. Ona inače svakog dana već pet godina putuje u školu u Ribnjačku iz Dežanovca, a kombinirana nastava za tu učiteljicu koja radi već 18 godina, nije ništa novo.
– Gdje god sam radila, radila sam u kombiniranim odjelima, tako da je to meni sve normalno. Ove godine imam jednog učenika drugog razreda, jednog učenika trećeg razreda i troje učenika četvrtih razreda – priča Božić, koja napominje kako kombinirana nastava baš i nije jednostavna, ali ima svojih prednosti.
– Ja smatram da su djeca nekako samostalnija. Dio nastavnog sata moraju odraditi sami, a pri tom se skoncentrirati baš na svoj zadatak, jer ja moram objašnjavati drugom razredu. Tako da je to njima vrlo dinamično – kaže učiteljica koja napominje kako se trude uvijek složiti raspored tako da djeca nemaju istovremeno iste predmete. Tako dok jedni rade likovni, drugi rade glazbeni, a treći matematiku koja je zahtjevnija. Uvijek se, kaže, prilagode sposobnostima učenika i mogućnostima.
– Ja bih rekla da je malo zahtjevnije, čovjek mora uložiti više truda, treba biti više skoncentriran. Mi smo navikli, a djeca su zadovoljna i vesela. Njima je to dinamično. Povremeno, kada im njihov zadatak nije zanimljiv, onda oni osluškuju što radi onaj drugi – priča Božić i ističe kako anegdota ne manjka.
– Još i sad, početkom godine, bivšem prvašiću kažem da je još uvijek prvašić. Onda on mene ispravlja, važan je jer me ispravio. Ali to se događa dok se ne prilagodimo, no oni jako dobro znaju koji su razred – pojašnjava učiteljica.
U ovakvom održavanju nastave pomažu i moderne tehnologije.
– Imamo tablete, koristimo ih za ponavljanje. Sami su naučili raditi na njih i puno je tehnologija pomogla. Vizualnije je i zanimljivije od obične riječi učitelja.
Učiteljica Rada ističe kako unatoč svakodnevnom putovanjima, voli svoj posao i radi u životu točno ono što je željela. Naporno joj je ponekad putovati, ali sve ona to jako voli i ne bi ništa mijenjala. A evo i što poručuje svim učenicima.
– Imali smo turbulentne dvije godine, nadam se da neće biti više korone, potresa, ratova i svih ostalih nemilih događaja po školama. Želim učenicima da imaju dobru godinu i da dobro uče – zaključuje.
Jedan od učenika u Područnoj školi Ribnjačka je i Matija, koji je ove školske godine krenuo u četvrti razred. Na nastavi mu je, kaže nam, dobro, učiteljicom je zadovoljan, ali najviše ipak voli odmore koje koriste za igru.
– Igramo razne igre poput nogometa, graničara i skrivača – pojašnjava.
To što ih je u razredu manje nego u nekom većem mjestu ili gradu, Matiji ne smeta i misli da je tako nastava ipak lakša. I sam priznaje da je kombinirana nastava ponekad zbunjujuća, a evo što napravi kad slučajno krivo čuje i počne raditi neki zadatak zadan drugom učeniku iz nekog drugog razreda.
– Onda moram brisati i popravljati – pojašnjava važno. U svakom slučaju, Matiji i svim ostalim učenicima, ne samo kombinirane, već i uobičajene nastave, želimo puno uspješnih školskih zadataka, prigodnih ocjena i veselih, dječjih trenutaka s razrednim prijateljima.
FOTO: RADA BOŽIĆ
Ovaj tekst je sufinanciran od strane Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.